Betalingsring kan blive dyr for boligejere

Den planlagte betalingsring omkring København vil dele boligmarkedet i to. Ekspert forudser, at betalingsringen vil påvirke boligpriserne med flere hundrede tusinde kroner.

Prisen på boliger, der ligger lige uden for betalingsringen, vil rutsje nedad. Det vurderer ejendomsmæglere.
Prisen på boliger, der ligger lige uden for betalingsringen, vil rutsje nedad. Det vurderer ejendomsmæglere.

Hvis regeringens planlagte betalingsring omkring København bliver gennemført, vil nogle boligejere have grund til at juble, mens andre må affinde sig med, at prisen på deres bolig rasler ned.

Lektor ved Syddansk Universitet og ekspert i boligøkonomi Morten Skak forudser, at det skrøbelige boligmarked i hovedstadsområdet vil reagere voldsomt på den planlagte betalingsring.

Prisfald eller – stigning på 100.000 kroner

- Betalingsringen vil skabe et A- og et B-hold. Vi vil komme til at se et prisspring på husene inden og uden for ringen, og tendensen vil være stærkest i starten, siger Morten Skak.

Han vurderer, at en bom-pris på 20 kr. vil betyde, at boligerne inden for ringen kan se frem til prisstigninger på cirka 100.000 kr., mens boligerne uden for betalingsringen vil falde med cirka 100.000 kr.

Mæglere frygter prisfald med betalingsring

To af landets største ejendomsmæglerkæder, Home og Danbolig, følger diskussionen om betalingsringen tæt. De er ikke i tvivl om, at den vil påvirke boligpriserne.

- Boligkøberne er de seneste år blevet meget prisbevidste, og ting som forsikringer, energiforbrug og transportudgifter vejer tungt, når de er på jagt efter en ny bolig. Driftsudgifterne er altså blevet vigtigere, og derfor vil det også få en effekt, hvis man pludselig skal bruge flere tusinde kroner årligt på at passere betalingsringen.

- Når sådanne initiativer gennemføres, vil de til at starte med have en stor effekt, som så vil blive mindre udtalt over tid, mener Mads Ellegaard, kommunikationschef i Home.

Han frygter derfor, at boligerne lige uden for betalingsringen vil blive hårdt ramt.

Betalingsring mindsker lånemuligheder

Kommunikationschef i Danbolig, Uffe Vind, vurderer også, at en betalingsring vil gøre ondt på de boligejere, der bor på ”den forkerte side” af ringen.

- Ekstraomkostningerne for at passere betalingsringen vil få betydning for boligkøbernes lånemuligheder. Bankerne er meget opmærksomme på de faste, løbende udgifter, når de vurderer boligkøbernes økonomi, og da merudgiften vil blive betragtet som en del af de samlede driftsudgifter, vil en betalingsring også få betydning for, hvor meget den enkelte boligkøber kan låne. Og det vil i sidste ende påvirke priserne i området negativt, forklarer Uffe Vind.

Øget trafik vil sende priser ned

Kim Fischer er indehaver af Danbolig i Valby og vil både skulle sælge huse inden og uden for betalingsringen, hvis den placeres ved ring-2, som regeringen har lagt op til.

Han mærker allerede nu, at boliger i yderområderne af København er svære at sælge, og en betalingsring vil bestemt ikke gøre tingene lettere, lyder hans vurdering.

- Yderområderne uden for betalingsringen vil prismæssigt blive presset endnu mere. Der vil være tale om en betragtelig meromkostning, og derudover er der også en risiko for, at boligerne bliver mindre attraktive på grund af øget trafik og parkeringsproblemer i området. For hvis mange folk vælger at tage bilen så langt ind som muligt, uden at skulle passere betalingsringen, så kan man sagtens forestille sig trafikalt kaos lige uden for betalingsringen, mener Kim Fischer.

Betalingsring ramte huspriser i Oslo

Flere andre steder i Europa har politikerne også valgt at etablere en betalingsring omkring de største byer, og her har betalingsringen ifølge Morten Skak, Syddansk Universitet, påvirket boligpriserne.

- Jeg har talt med flere norske økonomer om, hvordan betalingsringen i Oslo har påvirket boligpriserne deroppe. De er ikke i tvivl om, at boligerne uden for ringen er blevet mindre attraktive, mens boligerne inden for ringen er blevet mere attraktive, og det er klart, at det også er noget, der afspejler sig i boligpriserne, siger Morten Skak.

Han peger på, at de udenlandske erfaringer er endnu en indikator på, at boligpriserne i Københavnsområdet vil blive påvirket af en kommende betalingsring.

Journalist / Kilder
Af:
  • Anne Klejsgård Hansen

Henvisninger:
Se S og SF’s forslag til en betalingsring i hovedstaden (pdf)

Kommentarer ()



  1. Lisbet Vergnaud den 21.10.2011
    Der tales hele tiden om en betalesring uden om København, men ifølge planerne skal ringen gå midt igennem København på Amager! En hel bydel på Amager skal skæres vilkårligt over et tilfældigt sted på Amagerbrogade, så de stakler, der bor i bydelen, vil opleve btalingsringsskel mellem bolg og børneinstitutioner, læger, borgerservice etc. Jeg har tidligere i et læserbrev bedt om en forklaring på dette - selvfølgelig uden resultat!
    Hvorfor skal den såkaldte "ring om København" ikke ligge om København, men skære kommunen over på kryds og tværs? Ovenikøbet på steder, hvor der overhovedet ikke er parkeringsmuligheder?? Aner politikerne, hvad de foretager sig?
    (0)Svar og se andres svar


  2. Lars den 20.10.2011
    Tror nu nok at faldende priser i Københavns forstæder hænger sammen med tilsvarende stigninger siden bunden ramtes sidste gang (i midt-halvfemserne).
    Kan vi ikke også få nogle helt konkrete eksempler på virksomheder, der vil flytte ud af København, når og hvis der kommer en betalingsring. Og helst nogle, der endda betaler skat i kommunen, tak!
    (0)Svar og se andres svar


  3. Lars den 20.10.2011
    De faldende priser i Københavns periferi skyldes nok også, at det er disse områder, der har set de største prisstigninger i perioden siden midt halvfemserne (hvor vi nåede bunden sidste gang).
    Og nu vil jeg så gerne have konkrete eksempler på virksomheder, der rent faktisk overvejer at flytte ud af København pga. en evt. betalingsring. Og helst nogle, der ligefrem betaler skat i København...
    (0)Svar og se andres svar


  4. Tonny den 18.10.2011
    Det eneste fornuftige på sigt er road-pricing og nul registreringsafgift.

    Betalingsringen vil være forældet inden den er etableret og så har "vi" igen brugt en hulens masse penge (ca. 13 milliarder) på noget ligegyldigt.
    Der er godt nok nogen der bruger rundhåndet af vores skattekroner, som vi har tjent ved hård arbejde.
    Det ville være dejligt med lidt mere respekt for, at det er "hårdt arbejde" at tjene de penge ind til vores fælles kasse.

    Indtil vi har et roadpricing system, så drop betalingsringen og hæv bensin og diselafgiften (husk at regulerer registreringsafgiften tilsvarende ned). Evt. med en lovgivning der forhindre, at sønderjylland ikke bare tager syd for grænsen og fylder bilen.

    Det er nu engang ikke købet af selve bilen, eller hvor mange gange man passerer et bestemt punkt der giver CO2 udslippet - det er forbruget af brændstof og så er det ligegyldigt hvor og hvordan det brændes af og i hvilken forbrændingsmotor (hus, bil, båd, fly, plæneklipper, motorcykel m.m.)
    (0)Svar og se andres svar


  5. John Drage den 18.10.2011
    Man fremhæver konstant Stockholm som eksempel på succesrige betalingsringe. Mens man behændigt undlader både Oslo (som nævnt ovenfor) og navnlig London. Fakta er, at man overhovedet ikke har undersøgt konsekvenserne herhjemme. Et af aspekterne er, som påpeget her, huspriserne. Men afledt af dette skal man også indregne, om dem der er i husene kan klare at fortsætte. Eksempel: En kreds af teaterglade sjællændere (som jeg netop har hørt om) overvejer kraftigt at reducere deres teaterbesøg (vistnok fra 8-10 årligt til det halve); hvis flere gør ligeså, kan teatrene så leve? Hvem gider tage til byen for at handle fremover, og hvem skærer gevaldigt ned på antallet af besøg i Tivoli og til koncerter? Og vil disse steder kunne leve med denne indtægtsnedgang. Som iøvrigt ledsages af prisforhøjelser på alle de varer, de skal have ind. Heri ligger også et paradox mht. forurening og miljø, for "Ringen" ("Muren") er tiltænkt privatbilismen, som stort set ikke "sviner", mens lastbiler og busser foreløbigt er tiltænkt fri adgang. Men det er just dem der "sviner" allermest. Og så det med privatbilisme, hvad er det i grunden for noget? Jo, omkring 46-48% af alle biler kører i en eller anden forbindelse erhvervsmæssigt, men de står for omkring 84% af alle kørte kilometre. Det er sælgere, serviceteknikere, revisorer, demonstratricer, dekoratører - og man kunne blive ved. Tror man, de vil holde op med at køre? Næh, men udgiften til bompenge vil blive lagt oven i den sædvanlige pris, og så kommer alle i byen til at bøde for det.
    (0)Svar og se andres svar


  6. Erik Bertelsen den 18.10.2011
    Til gengæld har effekten i Stockholm været fantastisk: langt færre og kortere køer. De fleste deroppe er da også vilde med betalingsringen.
    Til Jørgen: Et el. andet skal der vel gøres for miljøet, når Khb. ikke engang er nået til at have miljøzoner (for de mest svinende køretøjer) som i ex. masser af tyske byer. Du kan selvfølgelig indvende, at Kbh. ikke er nogen storby, men alligevel ...
    (0)Svar og se andres svar


  7. Jørgen Hammelboe den 18.10.2011
    Det er bestemt interessante betragtninger der fremsættes omkring boligpriserne, og eksemplet fra Oslo er ikke enestående, da man i Norge generelt har betalingsring om mange af de store byer, da det er nordmændenes form for vejskat, til stor irritation for alle.
    Der er kun negative konsekvenser ved en betalingsring, og argumenterne med, at forureningen skulle være en begrundelse eller trafikkaos generelt, så har betalingsringen i Oslo og andre norske byer absolut ikke haft nogen effekt andet end penge i kommunekassen.
    Ved en betalingsring vil man opføre en ny "Berlinmur", der dog vil være nødvendig for mange mange mennesker at skulle passere hver eneste dag, med store ekstra udgifter til følge, og konsekvenser for en række virksomheder. Tag nu den tåbelige ring af bordet !
    (0)Svar og se andres svar


  8. Kaj den 18.10.2011
    Til Henrik
    Jeg kan forstå at du IKKE er ejer af din bolig for 100.000 kr er også penge, hvis det betyder at det er penge man skal låne efter et salg.

    / Kaj
    (0)Svar og se andres svar


  9. niels købke den 18.10.2011
    Hej Bolius.
    Spændende artikel omkring betalingsring. Men det kan også være at der sker det modsatte. At priserne lige inden for ringen falder. Årsagen er at mange firmaer vil overveje om de skal "bosætte" sige udenfor ringen. Det gør det billigere for deres ansatte at komme på arbejde og kunderne bliver ikke sure over at skulle betale for at besøge dem.
    Spørgsmålet er om området inden for ringen er stort nok til at kunne "klare sig" uden dem uden for ringen. alt så er der nok beboer til at holde København igang som driftig by eller er der ikke nok beboer indenfor for så visner centrum af København. Læg mærke til at kommunerne uden for København begynder at tale sammen om at have en plan for erhvervslivet.
    (0)Svar og se andres svar


  10. Henrik Erland Andersen den 18.10.2011
    100.000 kr. er da ikke et beløb, der er værd at tale om med de priser boligerne ligger på.
    Find noget bedre at hyle over.
    (0)Svar og se andres svar


Annonce
Annonce

Bolius - et helejet Realdania selskab