Har staten motorvejsplaner for din baghave?

1.700 danske boliger ligger i en såkaldt transportkorridor, der er reserveret til fremtidige veje, jernbaner eller ledningsanlæg. Det kan få store konsekvenser, hvis du skal sælge, lave en tilbygning eller bygge et helt nyt hus.

Disse kommuner er berørt af transportkorridoren

Allerød

Ballerup

Brøndby

Dragør

Egedal

Fredensborg

Helsingør

Hillerød

Hvidovre

Høje-Taastrup

Hørsholm

Ishøj

Tårnby

Vallensbæk

Greve

Køge

Lejre

Roskilde

Solrød

Kilde: Boliga.dk, b.dk

1700 boliger i hovedstadsområdet ligger i en af de såkaldte transportkorridorer – altså kilometerbrede arealer, som staten har reserveret til mulige, fremtidige veje, jernbaner eller ledningsanlæg.

Områderne er mulige, fremtidige strækningsanlæg, som staten kan få behov for at ekspropriere på længere sigt mod udbetaling af erstatning til boligejeren – planer der dog hverken er vedtaget eller beskrevet detaljeret endnu, skriver b.dk.

Har staten motorvejsplaner i din baghave?

Har du lige købt hus i en transportkorridor eller har du måske boet i en af transportkorridorerne i årevis uden at ane det?

Informationerne omkring de reserverede områder har været sparsomme, og oversigtskortet er gemt godt væk på Miljøministeriets hjemmeside og giver hverken specifikationer omkring vejnavne eller områder.

Ejendomsmæglere har heller ikke pligt til at oplyse dig om, at det hus du er ved at købe ligger i et af disse områder – også selvom det betyder, at du får svært ved at sælge huset igen eller undgå et økonomisk tab.

Tjek om du er stavnsbundet til dit hus

Nu lancerer Boliga.dk et kort med en søgefunktion, så du kan tjekke om, dit hus – eller det hus du er ved at købe – ligger i en af transportkorridorerne.

Tjek om din baghave kan blive inddraget til motorveje eller jernbane her

- Det hjælper selvfølgelig ikke dem, der allerede har købt bolig i en transportkorridor, men det er vigtigt at fremtidige boligkøbere kender til transportkorridoren og har mulighed for at orientere sig om konsekvensen ved at købe bolig i disse områder, udtaler Boligas udviklingsdirektør, Jonas Åradsson, på Boliga.dk.

Hvad betyder det, hvis dit hus er berørt?

Ligger dit hus i en af de såkaldte transportkorridorer, kan det have alvorlige konsekvenser for din økonomi eller boligdrømme:

  • Nyt hus. Det vil blive praktisk talt umuligt at bygge nyt hus på din grund. For jo højere dit hus’ værdi er, jo større erstatning ved en ekspropriation ville staten skulle betale dig.
  • Tilbygning. Det samme gælder ved tilbygninger på dit eksisterende hus.
  • Salg. Som husejer kan du få svært ved at sælge dit hus, hvis det kommer potentielle købere for øre, at disse begrænsninger følger med.

Juraprofessor kalder manglende information for ’uacceptabelt’

Juraprofessor Peter Pagh fra Københavns Universitet problematiserer over for B.dk, at transportkorridorerne hverken er tinglyst eller fastsat i kommunale lokalplaner.

Især i lokalplaner udarbejdet før 2010 er transportkorridorerne nemlig sjældent nævnt.

Derfor er det - ifølge juraprofessoren - særdeles vanskeligt for huskøbere at finde informationen selv, hvis ejendomsmæglerne ikke oplyser om transportkorridoren, hvilket de ikke har pligt til at gøre.

Juraprofessor Peter Pagh mener, at det er uacceptabelt og retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at borgerne ikke på en enkel måde kan skaffe sig oplysning om, hvorvidt en ejendom er beliggende i en transportkorridor – og han kalder den nuværende konstruktion noget ’rod’.

Og han mener ikke, at det er godt nok, at transportkorridorerne kun fremgår af kommuneplanerne og af Miljøministeriets digitale kort på PlansystemDK, der ifølge professoren ikke er enkelt og overskueligt nok til at informationerne er til at finde.

Minister afviser mere tilgængelige data

Hensigten med de skærpede regler for boligejere bosat i transportkorridorerne er at sikre staten mulighed for at kunne købe ejendomme og grunde tilbage.

En ekspropriering vil altid tage udgangspunkt i ejendommens og grundens nuværende værdi – og er den øget med fx et nybygget hus eller en dyr tilbygning, er statens tilbagekøbspris det større.

Selvom flere eksperter har talt for, at oplysningerne om transportkorridorerne bør være lettere at komme til, fx via en opdatering af kommunernes lokalplaner, afviste tidligere miljøminister Ida Auken (SF) i starten af året, at der er behov for at fastsætte korridorerne i nye lokalplaner med henvisning til oversigten på PlansystemDK.

Journalist / Kilder
Af:

Kommentarer (2)

  1. Gert Johansen den 04.02.2014
    Til Allan Sanhof
    Kom nu lige lidt ned på jorden igen. Det er da et værste sludder og gammelkonesnak (undskyld til de gamle koner)
    For det første sætter ingen en havvindmølle op på land. For det andet kan ens nabo ikke få tilladelse til at sætte en vindmølle op i nogens baghave, og for det tredje, så er ingen huse blevet værdiløse på grund af en vindmølle.
    Det er skrækkeligt igen og igen høre vindmølletossernes skrækkampagner.
    (0)Svar og se andres svar


  2. allan sanhof den 04.02.2014
    Det er ikke kun transport korridorer der er et problem. Mange oplever i disse år hvis de bor i landzone, at deres nabo sætter en havvindmølle op i deres baghave med samme resultat. Dit hus bliver værdiløst.
    (0)Svar og se andres svar


Annonce
Annonce

Bolius - et helejet Realdania selskab