Indhold

Hvem skal du melde flytning til

Når du flytter, skal du ikke blot huske at melde det til myndigheder og Post Danmark, men også til alle de virksomheder, du er i kontakt med fra tid til anden.

Flytter du kun midlertidigt?

Hvis din flytning kun er af midlertidig karakter - hvilket for Post Danmark er alt mellem syv dage og seks måneder - kan du nøjes med at melde midlertidig adresseændring til postvæsenet. Det kan f.eks. være tilfældet under ferie eller midlertidig udstationering.

Du kan bede dit lokale posthus opbevare al din post, indtil du selv henter den.

Post Danmarks tilbyder også automatisk eftersendelse af al din post til din midlertidige adresse i Danmark, dog ikke adresseløse forsendelser, lokale ugeaviser og pakker.

Du kan foretage adresseændring på posthuset eller gå ind på ePosthuset online og ordne tingene herfra. Vælger du sidstnævnte mulighed, kan du desuden vælge altid at lade din postadresse følge din folkeregisteradresse. Gør du det, behøver du ikke melde flytning til Post Danmark, idet postvæsenet automatisk opdaterer sine adresseoplysninger fra Folkeregisteret. Har du oprettet navne- og adressebeskyttelse i Folkeregisteret, kan Post Danmark dog ikke hente dine adresseoplysninger herfra, for så opdateres din adresse ikke automatisk fra Post Danmark til Folkeregisteret.

Du skal også være opmærksom på, at ePosthuset er en personlig ordning mellem dig og Post Danmark. Du kan derfor kun melde din egen flytning via internettet. Har du andre personer over 18 år i din husstand, skal de selv tilmelde sig ePosthuset og melde flytning her. Omfatter flytningen børn under 18 år, skal du under alle omstændigheder en tur på posthuset for at hente en flytteblanket.

Flytter du permanent?

Hvis din flytning til den nye adresse er af permanent karakter, skal du meddele Post Danmark, fra hvilken dato du ønsker, at adresseændringen og dermed videresendelsen af din post skal træde i kraft.

Du skal være opmærksom på, at nogle afsendere påtrykker deres konvolutter teksten "Videresendes ikke ved permanent adresseændring, men tilbagesendes med oplysning om den nye adresse". Det betyder naturligvis, at afsenderen automatisk oplyses om din nye adresse - hvis ellers ordningen virker, og Post Danmark kender, eller nemt kan finde, din nye adresse.

Har du et skilt med teksten "Ingen reklamer - tak" ved din brevkasse, ophører denne ordning, når du flytter permanent. Du skal derfor henvende dig til dit nye lokale posthus for at tilmelde dig ordningen igen på den nye adresse.

Vil du have hemmelig postadresse?

Ligesom du kan oprette et hemmeligt telefonnummer, kan du også holde din postadresse hemmelig, hvis du ønsker det. Hvis din flytning er permanent, kan du på ePosthuset eller ved hjælp af flyttemappen meddele Post Danmark, at du ønsker din postadresse hemmeligholdt fremover.

Dermed kan ingen finde din postadresse via de ellers tilgængelige søgemaskiner. Post Danmark er jf. CPR-lovens § 10, stk. 2, forpligtet til at give oplysninger om din adresse, hvis kommunalbestyrelsen rejser begæring om dette.

Virksomheder kan ikke have hemmelig adresse.

Husk at melde flytning til:

  • Arbejdsgiver
  • Arbejdsløshedskasse
  • Aviser, magasiner og tidsskrifter
  • Bank
  • Bibliotek
  • Blodbank
  • Daginstitution
  • Ejendommens kontor eller vicevært
  • Fagforening
  • Forsyningsselskaber (el, gas, vand)
  • Folkeregisteret
  • Foreninger og klubber
  • Forsikringsselskab
  • Internetudbyder
  • Kontokort
  • Kreditforeningsselskab
  • Læge, tandlæge, dyrlæge
  • Medlemskort
  • Olieselskab
  • Post Danmark
  • Redningskorps
  • Revisor
  • Skole
  • Telefonselskab
  • Flytte til eller fra en postboksadresse.
  • Flytte din virksomhedsadresse.
  • Flytte til eller fra udlandet.
  • Flytte til en poste restante-adresse.

Hvad hvis posten udebliver?

Når du meddeler adresseflytning til Post Danmark, vil al den post, der sendes til dig på din gamle adresse, automatisk blive videresendt til den nye i en periode på seks måneder. Du kan udvide denne periode til 12 måneder, hvis du henvender dig skriftligt til dit "gamle" lokale posthus.

Det betyder, at du i praksis har seks eller 12 måneder til at få meddelt din familie og alle dine venner, at du er flyttet. Efter denne periode returnerer Post Danmark al post til afsenderen med påtegningen "adressaten flyttet". Er der ingen afsenderadresse, bliver posten behandlet som uanbringelig, hvilket som oftest betyder, at du ikke modtager den.

Samme påtegning, "adressaten flyttet", bliver anvendt, hvis du ønsker din nye adresse hemmeligholdt, så i den situation er det ekstra vigtigt, at du sørger for at informere alle dem, du ønsker skal kende til din nye adresse.

Udebliver posten efter din flytning, skal du henvende dig til dit "nye" lokale posthus, når du bliver bekendt med fejlen. På trods af alle gode intentioner sker det nogle gange, at Post Danmark fortsætter med at aflevere din post på din gamle adresse. Har du mulighed for det, er det derfor en god idé at aftale med den nye beboer, at vedkommende eftersender eventuel post.

Hvis ingen umiddelbart flytter ind på din gamle adresse, kan du forsøge at få naboer eller evt. vicevært til med jævne mellemrum at eftersende fejlagtigt leveret post.

Hvad kan du selv gøre?

Først og fremmest skal du gøre det så nemt som muligt for post- og avisbude samt alle andre post- og pakkeleverandører at se, hvem der bor på din adresse. Tydeligt navneskilt med samtlige navne på beboerne må være et minimumskrav.

Sørg for, at tilsvarende navneskilte fjernes fra din gamle adresse, og husk at flytte en eventuel "Ingen reklamer - tak"-ordning med.

Oprindeligt publiceret d. 28 december 2009, senest ajourført d. 15 maj 2013

Journalist / Kilder
Af:

Kilder:

Post Danmark

Henvisninger:
ePosthuset: Meld flytning

Kommentarer ()



  1. Søren Henriksen den 29.01.2014
    Tak for god info. Vær desuden opmærksom på om din flytning påvirker din skat (eks. i tilfælde af skilsmisse).

    Skulle der være brug for et depotrum til opbevaring i forbindelse med flytning, så tag et kig på www.boxit.dk. Her er depotrum i alle størrelser til fornuftige priser.
    (0)Svar og se andres svar


  2. Fagredakør Tine R. Sode den 15.05.2013
    Artiklen er blevet opdateret. Postdanmark har ikke længere flyttemapper
    (0)Svar og se andres svar


  3. Palle Danekilde den 23.04.2013
    postvæsnet Frederiksværk påstår der er ikke noget der hedder flyttemappe mere som der står på jeres hjemmeside, hvem skal man regne med
    (0)Svar og se andres svar


  4. Heidi Ane Steffensen den 03.01.2012
    Hej jeg er flyttet til
    Søndergade 9

    8670 Låsby
    (0)Svar og se andres svar


  5. Simon den 21.10.2011
    Det billigste flyttefirma til din flytning og opbevaring finder du hos www.flyttefirmapriser.dk
    (0)Svar og se andres svar


  6. Flyttefirmaer den 12.06.2011
    Du skal selvfølgelig gå ind på Post Danmarks hjemmeside og sige at du flytter og sørge for at tage kontakt til dit forsikrings selvskab.

    Hvis du står og skal have en nem og hurtig og billig flytning så kan du gå in på vores side www.flyttefirmaet.dk/flytning.asp og læse mere og bestille flytning.

    Med Venlig Hilsen
    www.flyttefirmaet.dk
    (0)Svar og se andres svar


  7. Flytning den 18.03.2011
    Du kan få flere GRATIS tilbud på flytning lige her: http://www.flytbilligst.dk/flytning - Spar helt op til 70 %
    (0)Svar og se andres svar


Annonce
Annonce

Bolius - et helejet Realdania selskab