Susanne fik styr på rodet

Susanne Odgaard har genfundet roen og arbejdsglæden ved sin arbejdsplads i hjemmet. Med hjælp fra en oprydningskonsulent har hun fået ryddet godt op og ud og fundet ud af, hvordan hun undgår rod i fremtiden.

- Jeg havde simpelthen ikke lyst til at være i mit arbejdsværelse, men sad ofte og arbejdede i min spisestue.

Sådan fortæller konsulent og projektleder Susanne Odgaard, der ejer firmaet Odgaards og arbejder hjemmefra med events og sponsorater.

Det var rod, der jagede hende væk fra hjemmearbejdspladsen.

Rod i skuffer og skabe

Efter oprydningskonsulent Lena Bentsens råd og vejledning har Susanne Odgaard fået et ryddeligt og rummeligt arbejdsværelse.
Efter oprydningskonsulent Lena Bentsens råd og vejledning har Susanne Odgaard fået et ryddeligt og rummeligt arbejdsværelse.

- Mit hjem fungerede egentlig meget godt, og der var ikke synligt rod. Men det der ikke fungerede var, at det væltede ud, når jeg åbnede en skuffe eller et skab. Det fyldte – også mentalt - og tog fokus væk fra det, jeg burde beskæftige mig, forklarer Susanne Odgaard.

I en årrække havde hun meget travlt og rejste meget og forsømte derfor en masse ting i sit hus. Derudover har hun i hele sit voksenliv boet i huse med kælder og har dermed haft pladsen til at gemme en masse.

- En dag blev det simpelthen for meget. Jeg havde brug for luft til at få arbejdsro til at bygge mit firma op og besluttede mig for at søge hjælp til at få ryddet ud.

Oprydningskonsulent hjalp med rodet

Derfor kontaktede hun oprydningskonsulent Lena Bentsen, som hun tilbragte en hel dag sammen med.

Ifølge Lena Bentsen har Susanne Odgaard samme udfordring som de fleste andre, der arbejder hjemmefra.

- Jeg ser tit, at det er arbejdsværelset, der er hårdest belastet. Derfor er det også det rum, der er hårdest at komme i gang med. Til gengæld giver det også den største forløsning.

LÆS OGSÅ: Rod.

Rod på arbejdsværelset forsvandt straks

Tidligere arbejdede Susanne Odgaard ofte i spisestuen på grund af rodet på kontoret. Det problem er nu løst. Nu er skrivebordet ryddet for overflødelige papirer, og der er kommet grønne planter i vindueskarmen.
Tidligere arbejdede Susanne Odgaard ofte i spisestuen på grund af rodet på kontoret. Det problem er nu løst. Nu er skrivebordet ryddet for overflødelige papirer, og der er kommet grønne planter i vindueskarmen.

Egentlig var det ikke meningen, at arbejdsværelset skulle have en overhaling, mens Lena Bentsen var på besøg. Men det fik det - med det samme.

- Vi gik meget konkret til værks, og jeg fik rigtig mange gode råd. Både til at få ryddet ud, nye tips til hvordan jeg kunne opbevare de ting, jeg skal have i mit arbejdsværelse, og til hvordan jeg kunne indrette mig mere funktionelt i rummet.

- Det blev ikke bare ved snakken. Vi flyttede rundt på tingene med det samme. Jeg tror ikke, jeg havde fået det gjort endnu, hvis ikke vi havde gjort det den dag. Så ville jeg nok have udskudt det, indtil jeg havde fået ryddet op og malet rummet. Det fantastiske var, at det virkede med det samme, siger Susanne Odgaard.

Ingen frygt for, at mapper rammer hovedet

Oprydnings-seancen blev startskuddet til varige og særdeles positive ændringer. Skrivebordet blev flyttet, der er kommet et hyggetæppe på gulvet, og så er der blevet købt nye funktionelle reoler og planter til rummet. Og væggene er såmænd også blevet malet.

- Hen over min sofa havde jeg nogle hylder, der var fyldt med mapper. Dem har jeg fået sorteret godt ud i og placeret de resterende i nogle reoler med hjul. Nu har jeg papirerne ved hånden. Samtidig kan jeg sidde i min sofa uden at være bange for, at alle mapperne falder ned i hovedet på mig.

Farvel til sækkevis af papir

- Jeg har kørt mange sække væk med papirer fra år tilbage. Fx fandt jeg ud af, at jeg havde rigtig mange brugsanvisninger liggende. Dem er der ingen grund til at gemme, for de findes jo på nettet, hvis man skulle få brug for dem. Når det kommer til stykket, er det kun ganske få dokumenter, der er nødvendige at gemme, siger Susanne Odgaard.

- I dag smider jeg flere papirer ud, når jeg er færdig med et projekt, end jeg gjorde tidligere. Jeg gemmer mange flere ting elektronisk, så papirversionerne behøver jeg ikke have stående.

- Mit arbejdsværelse er bestemt ikke noget designer-rum. Men jeg har fået mere struktur på det, og så er der blevet rart og hyggeligt, og jeg nyder virkelig at være der. Der er ro omkring mig, og jeg har det nødvendige inden for rækkevidde, forklarer hun.

Susanne gemmer nu primært dokumenter digitalt på computeren. Dermed er der blevet færre mapper med papirer at holde styr på.
Susanne gemmer nu primært dokumenter digitalt på computeren. Dermed er der blevet færre mapper med papirer at holde styr på.
I det ene hjørne af arbejdsværelset er der blevet plads til en hyggelig sofakrog, hvor dagens avis kan læses.
I det ene hjørne af arbejdsværelset er der blevet plads til en hyggelig sofakrog, hvor dagens avis kan læses.

Bunker af papir er forsvundet

Oprydning er ikke en engangsforeteelse, der sikrer evig lykke.

- Jeg arbejder stadig på at ændre mine vaner og få styr på de sidste gemmer. Det er en proces, der tager tid, når man som jeg er en, der gemmer ting, siger Susanne Odgaard og nævner som eksempel de mange aviser og blade, hun før havde liggende i bunker på sit arbejdsværelse.

- Jeg er begyndt at klippe den artikel ud, som jeg ikke lige har tid til at læse her og nu, og kun gemme den, mens jeg smider resten af avisen ud. Så ligger den ikke og fylder, heller ikke mentalt.

- Nu er bunkerne i mit arbejdsværelse reduceret kraftigt, og jeg arbejder på at finde de helt rigtige systemer til de sidste ting. Systemer, der virker for mig, og som vil hjælpe mig med at få og holde struktur på tingene.

Oprydning har givet overblik på hjemmearbejdsplads

Det koster selvfølgelig at invitere en ekspert som Lena Bentsen indenfor, men Susanne Odgaard føler, at pengene er givet godt ud. Det har givet hende overblik og mentalt overskud her og nu.

- Ved at få ryddet op i mine gemmer, fandt jeg ud af, hvad jeg havde. Det sparer mig for en del penge, fordi jeg nu ved præcis, hvor mange elpærer, tape etc. jeg har. Før gik jeg ofte ud og købte noget uden at vide, at det faktisk allerede var i huset. Nu ved jeg, hvor tingene ”bor”, og jeg er blevet meget bedre til at skille mig af med de ting, der ikke længere betyder noget for mig.

- Jeg nyder det, hver gang jeg kører en sæk til genbrug eller på genbrugspladsen - det giver luft på alle fronter.

At komme i gang er det sværeste

Hverken rod eller Rom blev bygget på én dag. Og beslutningen om at komme i gang med oprydningen tager oftest endnu længere tid og flere tanker. Uanset, at beslutningen synes så enkel og ligetil.

- Egentlig burde jeg jo bare selv have taget fat om oprydningen. Jeg gik også i gang utallige gange, men flyttede for det meste bare tingene et andet sted hen, fordi jeg ikke forholdt mig til dem og havde svært ved at skille mig af med dem, siger Susanne Odgaard.

Smid ud i stedet for at gemme

Den væremåde deler hun med mange danskere.

- Den største hurdle er at tage beslutningen om at ville rydde op og sige farvel til rodet, beskriver Lena Bentsen.

- Vores rod opstår tit, fordi vi bærer ting den forkerte vej. I stedet for at smide det i containeren eller til storskrald, er vi kommet til at stille det i kælderen eller på loftet, fordi vi håber, at det kommer til ære og værdighed igen. Sådan går det sjældent.

Styr på rodet

Susanne Odgaard har lagt en plan for, hvordan hun arbejder videre med at komme rodet til livs.

Hun har lavet lister for hvert rum – og lister for bestemte dele af hvert rum.

- Jeg tager én ting ad gangen og et rum ad gangen. På den måde kan det lade sig gøre at komme gennem bunkerne og alle de ting, man omgiver sig med. Det er meget konkret, og når man tager det lidt ad gangen, så er det til at overskue, siger hun.

Kilder og henvisninger

Kommentarer (4)

  1. Chris
    Fordelen ved en oprydningkonsulent er, at hun stiller de rigtig irriterende spørgsmål, der får en til at se på sit habengut med helt andre øjne. Pludselig indser man, hvad der skal ud og hvad der skal blive. Og så kan sådan en også noget omkring organisering.

    Vi er jo ikke allesammen født med et sundt gen for oprydning.
    (0)Svar og se andres svar


  2. Karin
    Enig med Stinne. I en anden forbindelse nævner en økonomi i dag i Politiken, at mange danskere har udviklet en "spædbarnsmentalitet". Det må man da også ha', hvis man skal betale andre for at få at banale råd om, at man kan rydde op og anskaffe nogle reoler, der virker bedre ;-)

    Mon ikke humlen er, at artiklen er bestilt og betalt af den såkaldte "oprydningskonsulent" ;-)
    (0)Svar og se andres svar


  3. Rikke
    Hvorfor er der ikke "Før-billeder"?
    (0)Svar og se andres svar


  4. Stinne
    Helt fjollet og ubrugelig billedserie!
    Apropos artiklens emne er den et eksempel på 'hjemmesiderod'.
    (0)Svar og se andres svar


Annonce
Annonce

Bolius - et helejet Realdania selskab