Anmeldelser af håndværkere – kan du stole på dem?

På flere sites kan du læse anmeldelser af håndværkere, men giver de et retvisende billede? Bolius har spurgt 2 eksperter. Læs deres mening og få tips til, hvordan du vælger den rette håndværker.

Hjælp på internettet til at vælge håndværker

Her kan du anmelde og se anmeldelser af håndværkere:

Her kan du se lister over de håndværkere, der ikke har fulgt kendelser fra de 3 ankenævn, der findes inden for byggeri:

Når du skal vælge håndværker, er der flere sites på nettet, som kan hjælpe dig på vej. På Anmeld-haandvaerker.dk kan du søge på alle typer af håndværkere og se, om de har fået en glad eller sur smiley ud fra en række anmeldelser af pris, kommunikation, aftale, oprydning og tilfredshed, som andre forbrugere har givet dem. På Trustpilot.dk kan du ligeledes anmelde og læse andres anmeldelser af håndværkere.

Anmeldelserne kan give dig et godt fingerpeg om, hvilken håndværker du skal vælge til dit byggeprojekt. Men brug din sunde fornuft, når du læser dem. Det påpeger både Bolius og Forbrugerrådet Tænk.

Tag anmeldelser af håndværkere med et gran salt

- Det er fint at bruge disse sites som pejlemærker, når man skal vælge håndværker. Men man skal lige tage anmeldelserne med et gran salt og bruge sin sunde fornuft. Det skrevne ord kan hurtigt komme til at virke lidt hårdt. Og der kan ligge mange ting bag en dårlig anmeldelse.

- Måske er kommunikationen mellem bygherre og håndværker gået op i en spids, fordi de ikke taler samme sprog. Men det betyder ikke, at den faglige kvalitet af det arbejde, der er blevet udført, nødvendigvis er dårlig, siger Tine R. Sode, fagekspert i Bolius.

Virksomheder giver konkurrenter dårlig anmeldelse

Samme melding kommer fra Tina Dhanda, jurist i Forbrugerrådet Tænk.

- Vi er rigtig positive over for den mulighed, forbrugerne har for at anmelde virksomheder. Det giver dem en nem mulighed for at dele deres oplevelser med andre forbrugere.

- Når det er sagt, er man nødt til at tage det med et gran salt, når man læser anmeldelserne. Man ved reelt ikke, hvem der sidder og skriver dem. Vi har set eksempler på, at virksomheder skriver dårlige anmeldelser af andre konkurrerende virksomheder. Eller at familiemedlemmer eller venner skriver positive anmeldelser for at opveje de negative, siger Tina Dhanda.

Anmeldelser af håndværkere kan højne servicen

Hun mener, anmeldelser af virksomheder på nettet er kommet for at blive, og at muligheden for at afgive og læse anmeldelser kan være med til at højne serviceniveauet generelt.

- Når man kan give sin uforbeholdne mening til kende på nettet, hvor der er så stor volumen i det, er der også et vist pres på virksomhederne for at sørge for, at serviceniveaet er højt. De kan ikke bære mange negative anmeldelser. Det kan få virksomhederne til at være oppe på tæerne, så de udover at gøre alt for at levere et godt produkt også er indstillet på at løse evt. efterfølgende problemer og tvister, siger Tina Dhanda.

Sådan sikrer du dig mod en dårlig oplevelse, når du vælger håndværker

Hvordan vælger boligejere håndværkere?

  • 81 % bruger anbefalinger i personligt netværk.
  • 33 % bruger internettet.
  • 11 % besigtiger andet arbejde, håndværkeren har udført.
  • 9 % bruger telefonbogen.
  • 9 % gør noget andet.

Kilde: Bolius Boligejeranalyse 2016

Falske anmeldelser af håndværkere undgås

At højne serviceniveauet og hjælpe boligejere til at træffe et kvalificeret håndværkervalg er netop tanken bag Anmeld-haandvaerker.dk. Det fortæller stifter Peter Birkelund. Han forklarer, at firmaet forsøger at eliminere både falsk positive og falsk negative anmeldelser på deres site.

- Vi lægger alle anmeldelser op, som kommer ind. Men vi kræver, at du kan dokumentere, du har haft håndværkeren ude og har haft et reelt kundeforhold, så du ikke bare kan kommentere på hvem som helst.

- Vi laver løbende stikprøver og sender i øvrigt altid informationer til håndværkeren om, at den og den anmeldelse nu ligger der. Så de har mulighed for at forsvare sig. Og mulighed for at sige, hvis de aldrig har lavet noget for denne kunde, forklarer Peter Birkelund.

2 dårlige anmeldelser kan være nok

Peter Birkelund understreger, at Anmeld-haandvaerker.dks primære formål er at sprede de gode oplevelser med håndværkere. Sitet kårer derfor også Årets Håndværker hvert år. Og af de ca. 30.000 anmeldelser på sitet, er langt de fleste positive.

Den klare tendens er, at de glade smileys baserer sig på en lang række anmeldelser, mens de sure smileys oftest baserer sig på 2-4 anmeldelser. Men det er nok, mener Peter Birkelund.

- Hvis der ligger mange gode anmeldelser af en håndværker og en enkelt dårlig, så har det som regel ingen betydning, for der vil altid være nogen, der ikke kan gøres tilfreds. Men hvis man kan se en virksomhed, der har fået 2 dårlige anmeldelser i træk på kort tid, er det som regel en tydelig indikation på, at der er noget galt, mener han.

LÆS OGSÅ: Byggesjusk

Èn dårlig, gammel anmeldelse er ikke nok

Hverken Bolius eller Forbrugerrådet Tænk har en holdning til, hvor mange anmeldelser der skal til, for at du kan tage dem alvorligt. Men jo flere anmeldelser, der ligger, jo mere retvisende vil det samlede billede altid være.

- Man bør kigge meget på tidsaspektet i anmeldelserne. Hvis der kun er kommet én dårlig anmeldelse i løbet af flere år, og der derudover ligger en masse positive, er det nok ikke så alvorligt. Men man kan godt regne med det, at hvis der er 2-4 anmeldelser i træk inden for kortere tid, så er der nok noget om snakken, siger Tine R. Sode.

Hun opfordrer til, at du ser på anmeldelser af kvalitet og faglighed frem for af pris og kommunikation, fordi vurderingen her kan være meget subjektiv og handle om forventningsafstemning.

Dobbelttjek anmeldelser af håndværkere

Når du bruger anmeldelserne på nettet, er det i øvrigt en rigtig god idé at dobbelttjekke de oplysninger, du finder frem til. Uanset om anmeldelserne er gode eller dårlige.

- Når man har læst anmeldelsen, kan man ringe til håndværkeren og høre, hvordan han ser på det. Hvis han indrømmer fejlen eller kan forklare den, viser han jo, at han er ærlig og går op i sit arbejde, siger Tine R. Sode.

Søg på Google og spørg familie og venner

Hun mener også, det er en god idé at google virksomheden og se, om der ligger andre gode eller dårlige anmeldelser af samme håndværker. Og så er det bedste i øvrigt altid, hvis du kan spørge venner eller familie til råds, der har brugt samme håndværker. Så man du komme mere i dybden og spørge ind til, hvad utilfredsheden eller tilfredsheden bunder i.

Andre tips til at vælge den rette håndværker

  • Spørg venner og familie til råds. Kan de anbefale en dygtig håndværker?
  • Sikr dig, at håndværkeren er medlem af en garantiordning som fx Byg Garanti.
  • Spørg håndværkeren efter referencer og følg op på dem.
  • Googl den håndværker, du overvejer. Så du får så bredt et indtryk af vedkommende som muligt.
  • Tag ud og se på lignende arbejde, håndværkeren har udført.
  • Spørg ind til, hvor stor erfaring håndværkeren har med den type arbejde, du skal have lavet.
  • Tjek, at håndværkeren har de rette autorisationer til den type arbejde, der skal udføres.
  • Tag et indledende møde med den håndværker, du overvejer. Så du sikrer dig, at kemien er i orden, og I får afstemt forventninger.
  • Sørg for, at virksomheden har en dansk adresse og et dansk CVR-nummer. Også helst et dansk kontonummer.
  • Vær varsom med forudbetaling af håndværker. Betal efterhånden som servicen eller varen bliver leveret.

Kilder: Fagekspert Tine R. Sode, Bolius, Tina Dhanda, Forbrugerrådet Tænk, og Peter Birkelund, Anmeld-haandvaerker.dk

Vi kan desværre ikke nå at svare alle kommentarer. Hvis du har et konkret spørgsmål, er du velkommen til at bruge vores gratis brevkasse Spørg Bolius. Hvis vi dog besvarer spørgsmål, er det bedst muligt ud fra generel viden og ud fra de oplysninger, du giver os, men husk, at et generelt svar aldrig kan erstattes af konkret rådgivning på stedet. Derfor kan Bolius ikke påtage sig ansvar for eventuelle konsekvenser ved at anvende svaret.

Bolius - et helejet Realdania selskab