Bolig på bølgen blå

Udsigten er ofte fremragende, beliggenheden central og bekvemmeligheden fuldt på højde med komforten på landjorden. Desuden slipper man for ejendomsværdiskat, når man vælger at bo på en husbåd.

Siger man husbåd, har mange en forestilling om det gode skib Mary-Ann af Svendborg, som efter mange år på de store og små have duver sagte ved kajen i sit velfortjente otium. De pensionerede søfarere ser vi heldigvis stadig i de danske havne. En broget samling af små og store boliger på vandet, der rækker lige fra gængse sejlskibe og motorbåde til oplagte færger, fyrskibe og pramme. Den tid er dog længst forbi, hvor en husbåd med respekt for sig selv skulle have en fortid som sejler.

Men danskernes fortid som søfartsnation fornægter sig ikke, skal man dømme efter den voksende interesse for at bo på vandet. Husbådprojekter skyder op mange steder, og arkitekterne har travlt ved tegnebrættet med at realisere de nye boligdrømme. Kort sagt: Det er blevet trendy at bo på vandet, ikke bare for dem, der bor i storbyerne.

I takt med at havnefronterne i centrum udbygges, og nedlagte erhvervshavne, der længe har ligget tomme og uvirksomme hen, bliver genoplivet, opstår spændende miljøer, der appellerer til en stor del af befolkningen. Når det gælder den gruppe, der er interesseret i at erhverve en husbåd, er bredden noget helt unikt, vurderer Jesper Dirk Andersen, E&A Husbåde, som har specialiseret sig i design, projektering og produktion af de flydende boliger.

- Husbåde henvender sig til såvel advokaten med den gode årsindtægt som til børnefamilien og gør det selv-folket.

To-tre millioner kroner

Nogle penge skal man have på skibskistebunden for at komme i besiddelse af en moderne husbåd. To-tre millioner kroner er gennemsnitsprisen for en nøglefærdig og lækker vandbolig på cirka 150 kvadratmeter. Ejendomsværdiskat er der ingen af, men til gengæld skal der erlægges en havneafgift på omkring et par tusind om måneden, alt efter bådens længde og den enkelte havn. En række banker finansierer husbåde, ligesom flere forsikringsselskaber har færdige pakker med ansvars- og kaskoforsikring.

Velindrettede treplans husbåde, der er masseproduceret på fabrik for at holde prisen nede.

Gensalgsværdien er høj, afhængigt af kvaliteten. Den gammeldags husbåd får i dag konkurrence til stregen af velindrettede flydende boliger med bekvemmeligheder, der nemt når op på siden af, hvad det gængse parcelhus kan byde på. De nye husbåde holder også lige så længe som et rigtigt hus.

- En E&A-husbåd har en levetid på 100 år. Kvaliteten starter med et stærkt fundament, som er afgørende for den komfort, man oplever om bord. Når båden befinder sig så tæt på en hovedfærdselsåre som i en havn, vil den vippe, medmindre den er tilstrækkelig tung. Ombyggede både og lettere konstruktioner på f.eks. stålskrog er temmelig påvirkelige over for bølgeskvulp og dønninger. Vores både er derimod relativt stabile, fordi de er bygget på et betonskrog og vejer 100-150 tons, oplyser Jesper Dirk Andersen.

Kun få pladser

Det er ikke nok at have finansieringen i orden for at kunne få opfyldt drømmen om en bopæl på vandet. Problemet med at afsætte husbåde ligger ikke i at finde købere, men i at skaffe de fornødne kajpladser, påpeger Jan Abel fra Seasight, en underafdeling af A/S Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri med speciale i at producere husbåde.

- Interessen er meget stor. Vi får mange henvendelser fra folk, især fra storbyerne, der ønsker at bruge husbåden hele året rundt. Andre vil benytte den som fritidsbolig og eventuelt sommerudlejningsbolig, hvilket kan være en udmærket forretning. Men desværre står antallet af ledige pladser langt fra mål med efterspørgslen. At have en husbåd kræver, at der indgås en lejeaftale med havnen, for der skal forsyninger om bord i form af vand og strøm til lys, telefon og internetforbindelse, ligesom kloakforholdene skal være på plads. Det kræver ofte en ændring af havneregulativerne, og der er desuden noge forbehold over for husbåde, som risikerer at tage kajplads fra den kommercielle udnyttelse af havneområderne.

Følg med i pressen

P.t. skal Mary-Anns yngre slægtninge ikke kippe med flaget på forskud i forventning om at få opholdstilladelse i Svendborg sammen med de få husbåde, der i dag ligger fortøjet ved kajen. For "hvor skal vi placere dem, medmindre vi vil beskære den erhvervsmæssige del af havnen?" lyder den klare melding fra havnekontoret, der allerede håndterer en lang venteliste af lystbåde.

For at få en "liggeplads" foreslår Seasight, at man følger med i dagspressen eller kontakter teknisk forvaltning i de områder, hvor man ønsker sin husbåd placeret. Eksempelvis forventer Københavns Havn at gennemføre et pilotprojekt i 2005, hvor pladser fordeles efter et offentligt udbud, der annonceres i dagblade og på havnens website www.cphport.dk .

Skrappe regler

 En husbåd skal registreres hos Søfartsstyrelsen på linje med almindelige både. Fundamentet eller skroget under hoveddæksniveau og stabilitet skal godkendes af Søfartsstyrelsen. Selve huset skal godkendes af kommunen i henhold til Småhusreglementet.

Vi kan desværre ikke nå at svare alle kommentarer. Hvis du har et konkret spørgsmål, er du velkommen til at bruge vores gratis brevkasse Spørg Bolius. Hvis vi dog besvarer spørgsmål, er det bedst muligt ud fra generel viden og ud fra de oplysninger, du giver os, men husk, at et generelt svar aldrig kan erstattes af konkret rådgivning på stedet. Derfor kan Bolius ikke påtage sig ansvar for eventuelle konsekvenser ved at anvende svaret.

Bolius - et helejet Realdania selskab