Boligen kort

  • Vicky og Christian Broberg, henholdsvis 35 og 39 år. Husstanden tæller også cockerspanielen Bacon og gårdkatten Rosa, som kommer fra Vickys forældres gård i Jylland. 
  • Tidligere svensk marinebåd, der er bygget om til bolig.
  • Cirka 80 m2 + tagterrasse.

Christian Broberg har stor erfaring med at bo på husbåd. For 21 år siden købte han et gammelt træskib, og efter nogen søgning fik han en plads i Tømmergraven i Københavns Sydhavn. Det skulle vise sig at være en rigtig klog beslutning.

Husbåden var det billige boligvalg

I de første år blev boformen mest valgt, fordi den var billig. Men efter nogle år, hvor Christian levede det simple og ret primitive liv på den gamle båd, kom Vicky ind i hans liv. Og nu drømte de begge om at bo på vandet, men ville dog gerne skifte den primitive livsstil ud med lidt mere komfort. Så i dag har de sammen bygget et gammelt marinefartøj om til en lækker bolig med plads til familieforøgelse.  

Det var nærmest et tomt badekar, vi fik herop, som vi kunne begynde at bygge i. Her var fundamentet for hele vores drøm.
Vicky Broberg

Båden blev købt for ni år siden af en skrothandler på Langeland, som havde solgt motoren til Grønland. Aftalen blev, at Christian og Vicky kunne komme ned til ham, tømme båden for indmad og inventar om bord og derefter selv sørge for at få skroget fragtet til København.

Al indmad blev efterladt hos skrothandleren, og den 18. juni 2009 var det tømte skrog klar til at blive fragtet til den blivende plads i København. 

– Det var nærmest et tomt badekar, vi fik herop, som vi så kunne begynde at bygge i. Her var fundamentet for hele vores drøm, siger Vicky.

Tog fem år at bygge husbåden

Hele processen med at bygge båden om til et hjem tog fem år. Allerede efter to års hårdt arbejde og en tømt bankkonto flyttede parret dog ind, men det var til en båd fyldt med aflagte møbler fra familie og venner, grimme lysstofrør i loftet, og hvad de ellers lige havde for hånden.

– Når vi kigger billeder fra den første jul, vi holdt her, korser vi os over, hvordan her så ud. Men vi var lykkelige over bare at kunne være her, mindes Vicky.

Siden er alt i den grad blevet finpudset, og alle detaljer er blevet, som parret forestillede sig, dengang det hele kun var en drøm.

– Vi er ikke gået på kompromis med noget, men har fået præcis de materialer, vi ønskede os, siger Vicky.

I starten var det dog ikke let at få overbevist banken om, at projektet var en god idé. Så der blev lånt penge af parrets familier.

– Hvis ikke de havde bakket op om projektet, havde vi været nødt til at stoppe for længe siden. I dag er båden jo meget mere værd, og efter at vores bankrådgiver har været forbi, er de også blevet meget mere samarbejdsvillige, griner Christian. 

Se husbåden her:

Christian byggede husbåden i sin fritid

Christian Broberg er oprindelig uddannet rustfast klejnsmed og har også netop færdiggjort en uddannelse som maskinmester. Han har hænderne skruet godt på og kan lave næsten alt selv, hvilket også har været en forudsætning for, at parret kunne komme godt i land med ombygningen af marinebåden. 

Da parret købte båden, var planen, at Christian skulle gå på deltid og arbejde resten af tiden på båden. Men planen blev ændret, da Vicky blev alvorligt syg og ikke kunne arbejde. Pludselig stod de i en situation, hvor Christian måtte på fuldtid og derefter arbejde på båden til midnat. Det stod på i et par år, hvorefter de kunne flytte ind, men de var stadig langtfra færdige. 

Derfor var det faktisk næsten kærkomment, da et tv-produktionsselskab en dag bankede på. De skulle lave optagelser til TV 2-programmet ”Hvem bor hvor?” på nabobåden, men da den viste sig at være for lille til at kunne rumme et kamerahold, sendte naboerne dem ind til Christian og Vicky.

Deres båd var stor nok, så i løbet af 14 dage fik de sat køkken ind, lagt gulve, malet og en masse andet, der manglede.

– Det er godt med den slags deadlines nogle gange. Der blev rykket igennem, og vi fik færdiggjort rigtig meget, siger Christian og tilføjer, at en del af familien var flinke til at kigge forbi og give en hjælpende hånd.

Attraktiv adresse midt i København

Når man ankommer til Skibsbroen, som er parrets og cirka 20 andre husbådes adresse, fornemmer man hurtigt, at her leves et helt særligt liv. De forskellige både emmer af personlighed, og området har en snert af det frie hippieliv over sig. Man kender hinanden godt, for meget af tiden foregår ude på dækket, eller som hos Christian og Vicky på soldækket. Soldækket er en stor tagterrasse, hvor der er indrettet udekøkken og gjort plads til, at man kan ligge og sole sig. Tagterrassen er beklædt med glasfiber overalt for at få en mere holdbar overflade, og det var ikke ligefrem et almindeligt gør det selv-projekt, indrømmer ejerne.

– Vi stod med to store olietønder med polyester i; det var nogle andre mængde, end hvad man normalt køber til en lille reparation på lystbåden, siger Christian og griner.

Det var dog besværet værd, for i dag ligner soldækket noget, som man ser på et rigtigt krydstogtskib.

Kort om Vicky og Christians båd

Bådtype: Båden er bygget til den svenske flåde, og der findes ca. 50 af denne type. Den sidste blev bygget i 1982 og benævnes transportfartøj 258, klasse 200 BÅT.

Materiale: Båden er af stål, mens huset på den er af træ. Båden er bygget i skroget med en trækonstruktion, fuldstændig som man ville bygge et almindeligt hus. Men i stedet for et fundament har man et skrog, som man bygger på. En husbåd skal overholde de samme byggeregler som en helårsbolig. Det normale bygningsreglement gælder fra en halv meter over vand og opefter. 

Isolering: Der er isoleret med 300 mm i gulve, 410 mm i loft og 260 mm i vægge.

Varme: Hele båden er udstyret med vandbåren gulvvarme og er forberedt til luft til vand-varmepumpe. Sidstnævnte har dog ikke været nødvendigt. Brændeovnen kan i kombination med et integreret varmeflytningssystem og varmevæggen, som omslutter brændeovnen, sagtens holde båden varm – også i de koldeste måneder.

Syn: Søfartsstyrelsen står for alt under vand og op til en halv meter over. Her er kravene at båden (fordi den er af stål) skal synes hvert 10. år, og det er ret bekosteligt. Først skal båden slæbes til Hundested eller Gilleleje, hvor den skal synes. Herefter skal den op på land, hvor bunden skal efterses. Det kan nemt løbe op i mellem 100.000 og 200.000 kr. 

Navnet: Husbåden er døbt Svanen, fordi Christian mente, at det var navnet på Tordenskiolds fregat. Den hed imidlertid Hvide Ørn. Christian og Vicky fastholdt dog navnet Svanen.

Beliggenheden: Pladser til husbåde i København er i dag næsten umulige at finde. Vicky og Christian betaler havneleje til By & Havn for leje af vandareal. Desuden betaler de kontingent og forbrug af vand og varme til Foreningen Skibbroen, som tæller de omkring 20 husbåde i Tømmergraven.