Nils Jeppe Hansen voksede op i Korsør, og ingen tvivl om, at hans drøm om at bo på vandet stammer derfra. Som lille cyklede han nemlig ofte forbi færgelejet på vej hjem fra skole, og her stod han så og beundrede Storebæltsfærgernes sejlads mellem Fyn og Sjælland.

- Mere konkret blev drømmen imidlertid, da jeg som ung arkitektstuderende boede i en lille lejlighed på Wildersgade på Christianshavn i København. Her på kanalerne så jeg med misundelse på, hvordan nogle familier indrettede sig på husbåde. Fra da af kunne jeg ikke få tanken ud af mit hoved, fortæller arkitekten.

Bilfærge ombygget til husbåd

I 2000 blev drømmen så insisterende, at Nils Jeppe Hansen tegnede en fin lille stregtegning af en færge og nedenunder skrev “Bilfærge købes – ombygning til husbåd”. Han indrykkede annoncen i magasinet Skibstidende, som han igennem en årrække havde abonneret på.

- Der blev ved med kun at komme tankere til salg, så jeg tænkte jeg måtte gøre noget mere aktivt for at finde mig en lille færge, fortæller han.

En færge er en kulturhistorie

Planen var at få fingre i en færge han selv kunne bygge om. At det netop skulle være en færge skyldes det autentiske ved dem. At de har været arbejdsredskaber. At de har haft en funktion.

- Sådan en færge er jo et stykke kulturhistorie i sig selv, uddyber Nils.

Men at han ønskede sig en færge kan selvfølgelig også have noget med barndomsminderne fra Korsør at gøre.

Færge på Hardeshøj-Ballebro til salg

Kort efter blev Nils ringet op af en fyr, der godt nok ikke selv havde en færge til salg, men han fortalte, hvor der snart ville komme en til salg. Det var kommunen Nordborg på Als, der ville sælge færgen M/F Jacob Hardeshøj. Færgen havde sejlet på overfarten Hardeshøj-Ballebro, men skulle nu udskiftes med en ny.

Nils satte sig straks ind i sin bil og kørte til Als. Og selvom han synes færgen var en tak for stor, med plads til 3 vognbaner på dækket, forelskede han sig øjeblikkeligt i den.

- Og som det er med forelskelse, så gør de en blind, fortsætter Nils.

Købte færge til 385.000 kroner

Med sig på turen til Als havde Nils en skibstømrer som gennemgik færgen fra ende til anden.

- Jeg kan huske, han sagde til mig, den får du aldrig råd til. Den er i tiptop stand. Og så lagde jeg egentlig tanken fra mig. Men alligevel ikke helt, for det nagede konstant, og den allersidste dag inden man skulle afgive sit købstilbud, sendte jeg en mail til borgmesteren i Nordborg.

- Jeg tilbød 385.000 kroner for færgen som beset, og selvom der var 10 andre, der bød, også nogle af dem højere, blev det min. Sikkert, fordi der var flere, der ønskede at bruge den som færge og betingede sig, at både det ene og det andet stadig skulle fungere. Hvis de solgte til mig var de fri for ansvar.

- Tillykke, færgen er din!

Det var ordene, da Nils blev ringet op en måneds tid efter.

- Jeg fik et chok, for hvor pokker skulle jeg gøre af den, var det første, jeg tænkte. Jeg sov ikke de næste 14 dage. Min redning blev, at skibsværftet Ring Andersen i Svendborg, det rederi, der oprindeligt havde bygget færgen tilbage i 1954, var villige til at have den liggende og hjælpe mig med ombygningen. Så jeg hyrede en skipper og en matros, og så sejlede vi færgen til Svendborg.

Da færgen blev bygget om til husbåd

Den efterfølgende tid brugte Nils måneder på at tegne, beskrive og lave modeller. Noget af det vigtigste for ham var at bevare så meget som muligt af færgen. I 3 år lå færgen i Svendborg, mens Nils kørte frem og tilbage. Herefter fik den en plads i Kastrup Industrihavn, og så tog ombygningen for alvor fart.

- Jeg indså, at jeg måtte have nogle professionelle håndværkere til at hjælpe mig. Der var jo en masse ting, jeg ikke havde forstand på.

I 2006 kunne han så tage færgen i brug.

At bo på husbåd er som at være på ferie

- Det var vidunderligt endelig at kunne flytte ind. Her er lys og luft og et vidunderligt stort rum, som har så enormt mange muligheder for indretning, og igennem hele sommerhalvåret smelter inde og ude fuldstændig sammen.

- Selvom man bor midt i byen, virker det lidt som at være på ferie, når man kommer hjem. Jeg tror, det handler om, at man er meget nær på naturen. Du kan dufte havet, høre mågerne og mærke vandets skvulpen. Men man skal lige vende sig til, at det gynger lidt hele tiden, og nogen bliver da også lidt søsyge når de besøger mig, fortæller Nils.

En husbåd kræver meget vedligeholdelse

Bor man på en husbåd er der masser af mulighed for udeliv, men der er ingen have, der skal passes. Tro dog ikke, at du slipper for arbejde. En husbåd kræver enorm megen vedligeholdelse.

Et liv på en husbåd er bestemt ikke for de arbejdssky og at have hænderne skruet godt på må være tæt på at være en forudsætning.