Hver fjerde tjekker ikke forsikringer ofte nok

Bolius har undersøgt, hvor ofte danskerne gennemgår deres forsikringer. Flertallet følger eksperternes anbefalinger, mens 25 procent kun laver et forsikringstjek hvert femte år eller sjældnere.

Ifølge ny undersøgelse tjekker hver fjerde dansker kun sine forsikringer hvert femte år eller sjældnere, og det er ikke ofte nok, mener fagekspert. Foto: Torben Klint.

Hver fjerde dansker gennemgår aldrig eller sjældnere end hvert femte år sine forsikringer. Det viser resultaterne af en ny undersøgelse, analyseinstituttet YouGov har lavet for Bolius.

At lade familiens forsikringer passe sig selv er ifølge Tine R. Sode, fagekspert i Bolius, problematisk af flere årsager. For det første kan der være mange penge at spare, hvis det er længe siden, du har foretaget et forsikringstjek. For det andet kan det få alvorlige konsekvenser, hvis du ikke har den rigtige dækning.

- Det er vigtigt, at forsikringerne følger med, hver gang din situation ændrer sig. I forhold til boligejerne kan det være, hvis du fx har bygget en carport eller fået nyt badeværelse, siden du oprindeligt tegnede dine forsikringer. Opstår der vandskader eller brænder carporten ned, er forsikringsselskabet i princippet ikke tvunget til at dække dine omkostninger, advarer Tine R. Sode.

Tine R. Sodes erfaring er, at mange først begynder at interessere sig for den støvede forsikringsmappe, efter skaden er sket. Samtidig kan mange være af den opfattelse, at forsikringer er meget besværlige at ændre på.

4 gode råd til forsikringer

  • Vær især opmærksom på dine forsikringsbehov, når du gifter dig, får barn, flytter, bygger om eller øger værdien af dit indbo
  • Din indboforsikring ændrer sig typisk ikke, medmindre du køber mange dyre ting. I så fald skal du sørge for, at sikret for den rette sum
  • Køber du meget elektronik, kan du få tilpasset din forsikring, så du aldrig behøver bekymre dig om de hundedyre tillægsforsikringer, mange elektronikforhandlere tilbyder
  • Når du tjekker dine forsikringer, kan du samtidig prøve at genforhandle prisen på dem ved at tage en runde hos de forskellige selskaber for at høre, om de kan matche tilbuddet

Kilde: Tine R. Sode, Forbrugerrådet TÆNK, Forsikring & Pension

Du behøver ikke tjekke forsikringer hele tiden

Ifølge Bolius’ undersøgelse tjekker ca. halvdelen af danskerne deres forsikringer hvert eller hvert andet år, mens hver fjerde gør det sjældnere end hvert femte år eller aldrig.

Tine R. Sode mener, at du bør gennemgå forsikringerne mindst hvert femte år – både hvad de dækker og priserne. Med hensyn til priser er der oftest flest penge spare på bilforsikringen.

- Der sker meget normalt ikke meget i et hus i løbet af en periode på 10 år, hvis vi taler ting, der påvirker forsikringen. Du skal være opmærksom, hvis du får nyt tag, for det kan gøre forsikringen billigere. Eller du får lavet en udbygning, hvor kvadratmeterne skal indgå i policen.

- Problemet er primært dem, der har købt en række forsikringer og aldrig tjekket dem igennem, selvom forholdene måske har ændret sig i mellemtiden. Så er det altså med at få fingeren ud, for der kan være mange penge at spare, lyder det fra Tine R. Sode.

Ser man primært på økonomien og ikke dækningen, har brancheorganisationen Forsikring & Pension tidligere undersøgt, hvor mange penge der skal til, før danskerne er villige til at skifte forsikringsselskab. Ifølge undersøgelsen er kun ni procent af danskerne villige til at skifte forsikringsselskab, hvis de sparer mindre end 500 kroner.

Knap hver femte mener i undersøgelsen, at en årlig besparelse mellem 500 og 1.000 kroner er nok, mens 28 procent svarer, at de skal have en årlig besparelse på mere end 1.500 kroner, før de vil være interesserede i at skifte forsikringsselskab.

LÆS OGSÅ: Husforsikring

Kilder og henvisninger

Henvisninger:

Vi kan desværre ikke nå at svare alle kommentarer. Hvis du har et konkret spørgsmål, er du velkommen til at bruge vores gratis brevkasse Spørg Bolius. Hvis vi dog besvarer spørgsmål, er det bedst muligt ud fra generel viden og ud fra de oplysninger, du giver os, men husk, at et generelt svar aldrig kan erstattes af konkret rådgivning på stedet. Derfor kan Bolius ikke påtage sig ansvar for eventuelle konsekvenser ved at anvende svaret.

Bolius - et helejet Realdania selskab