Tag ikke fejl. Selv om der er hyggeligt rodet, og rummene er fyldt med genbrugsmøbler og klunserfund, er der tænkt over hver eneste detalje på vinkelgården Kosmiske Blomst på Christiania.

Her bor kunstner og keramiker Ane-Katrine von Bülow, der er kendt for hendes meget stringent designede keramikskåle med sort/hvide grafik-mønstre. Og som ved at beskue skålene får man fornemmelsen af at være vidne til et sjælfuldt, smukt kaos, når man træder ind i hendes hjem.

Om Ane-Katrine von Bülow

  • Født i 1952.
  • Uddannet keramiker ved Det Kongelige Danske Kunstakademis designskole.
  • Har studeret japansk malerkunst i Japan og i flere år undervist på kunstakademiet.
  • Har boet på Christiania siden 1981 i vinkelgården Kosmiske Blomst.
  • Har keramisk værksted og udstilling i Hellerup – og udstiller også i Butik for Borddækning i København.
  • Er kendt for sine skåle, krukker og vaser med meget stringente sort/hvide netmønstre – de sælges gennem www.kkart.dk
  • Har udstillet over hele verden og modtaget flere priser for sin keramik – blandt andet Westerwaldpreis – Ceramics of Europe i 2004 og Håndfuglen i både 2010 og 2012.

Bolig på Christiania

Og der er så mange historier i huset, der blev bygget som ammunitionslager til militæret i 1778, at man med det samme føler sig hjemme – midt i mellem den hvide slagbænk med alle puderne og tæpperne og de gamle skydehuller i væggen, lamper, bøger og kunstværker, som titter frem overalt.

- Jeg går meget op i æstetik og detaljer og materialer. Og så har jeg lidt for mange ting – det er nok derfor, der ser så hyggeligt ud, siger Ane-Katrine von Bülow.

200 års bolighistorie på Christiania

Der var dog ikke vildt hyggeligt på gården, da hun flyttede ind. Der var mørkt, koldt og hverken vand eller elektricitet.

- Der var en, der engang sagde, at jeg har gennemgået 200 års udvikling på 20 år i det her hus, og den beskrivelse kan jeg faktisk godt lide. Da jeg overtog stedet for 34 år siden, var der jo ingenting, og jeg har selv bygget det hele op og bestemt placeringen af hvert eneste vindue, forklarer Ane-Katrine von Bülow og fortsætter:

- Vi fik installeret elektricitet ret hurtigt, men der gik en del år, inden vi fik indlagt vand. Vi havde i stedet en sivbrønd udenfor og hentede vand ind i mælkejunger. Og jeg måtte slæbe spandevis af koks ind for at få varme i den gamle koksovn.

Så Ane-Katrine von Bülow føler, hun lever et luksusliv nu, hvor der kommer varmt vand ud af hanerne, og der er installeret et centralfyr. Hun har også stået for at få lagt nye trægulve, bygget en ny skorsten og etableret et lille badeværelse.

Billedserie: Kunstnerhygge på Christiania

Det skal se naturligt ud

For 18 år siden fik hun også udnyttet førstesalen. Heroppe er et mørkt og støvet loft blevet til en lys og luftig etage med lækre plankegulve og flere specialbyggede møbler. Udnyttelsen af loftet gav også mere lys til stueetagen, fordi Ane-Katrine von Bülow lyttede til en håndværkers råd om at fritlægge en række gamle bjælker og åbne et stort parti op til taget.

- Alt er blevet præcist, som jeg ville have det, selvom jeg ville gøre nogle ting anderledes nu. For at jeg designede et badeværelse med toilet og bruser uden en håndvask, så man skal ud i køkkenet for at vaske hænder, fortæller hun.

Hendes filosofi er, at alt skal se naturligt ud. Man skal ikke tænke over, hvorfor det vindue nu sidder dér – det skal se naturligt ud.

- Derfor stabler jeg ofte tingene op, som jeg forestiller mig, de skal se ud. Og når jeg så har gået og kigget på det et stykke tid og kan lide udtrykket, går jeg i gang med at bygge. Det er også fremgangsmåden med min keramik – mine skåles højde og udtryk, fortæller Ane-Katrine von Bülow.

Om huset Kosmiske Blomst

  • Kosmiske Blomst på Syddyssen på Christiania blev bygget i 1778 og brugt som ammunitionslager for militæret.
  • Vinkelgården, som har volden på den ene side og voldgraven på den anden, var en del af forsvarsværket. Derfor ser man stadig også de gamle skydehuller i væggen.
  • I Kosmiske Blomst bor kunstner og keramiker Ane-Katrine von Bülow. Hendes to voksne børn er flyttet hjemmefra, men kommer forbi og bor en gang imellem.
  • Derudover bor der 5 andre husstande på den store gård, så de er i alt cirka 12 personer på matriklen.
  • Ane-Katrine von Bülows længe af gården er 90 m2 i grundplan.

Arbejdet fylder i hjemmet

Hendes keramik og arbejde fylder meget i hjemmet. På førstesalen er der ud over sovepladser et kontor, hvor hun ved computeren udvikler nye mønstre ved hjælp af Photoshop, der bliver projiceret over på de keramiske former via et 3D-program.

Og halvdelen af stueetagen har, siden børnene flyttede hjemmefra, ageret værksted. Den store indbyggede seng i hjørnet er eneste levn fra den tid, hvor rummet var sove- og legeværelse for en familie på fire. Nu er der i stedet fyldt med Ane-Katrine von Bülows keramik, mønsterskabeloner på store rammer og stakkevis af tryk på silkepapir.

Og så er der adskillige arbejdsborde, som giver plads til hendes arbejde med at trykke mønstrene på de store skåle, vaser og krukker, som hun støber, glaserer og brænder på et keramikværksted på en villavej i Hellerup.

- Jeg er god til at disciplinere mig selv og planlægge mit arbejde herhjemme, når der skal trykkes. Jeg kan godt ordne vasketøj i nogle pauser eller gå ud i haven og sætte mig lidt i solen, men når jeg er i processen, vil jeg helst arbejde uforstyrret, til jeg bliver færdig.

Sådan trykker hun på sine skåle

  • Inspirationen til alle Ane-Katrine von Bülows mønstre ligger i en konkylie med et smukt sorthvidt mønster. Hun prøvede i flere omgange at tegne det af uden at det rigtig ville lykkes. Men for 15 år siden fandt hun et stykke stræknet (en type net, som fås i mange forskellige udgaver og bruges til forskellige industrielle opgaver – f.eks. modeller) og fik idéen til, at dette kunne skabe et lignende mønster som konkyliens. Hun skalerede stræknettet op og ned i forskellige størrelser på en kopimaskine og rentegnede det. Og siden har det dannet grundlag for alle hendes mønstre.
  • Nu arbejder hun med et 3D-computerprogram, hvor hun kan tage stræknettet og projicere det over på en 3D-udgave af hendes skåle og vaser. Og så kan hun derudfra udvikle forskellige mønsterskabeloner.
  • Hun trykker farve gennem mønsterskabelonerne på en silketryksramme og over på silkepapir, som herfra overføres på de skåle, vaser og krukker, hun har støbt.
  • Derefter rettes alle detaljer i mønsteret til med pensel og skalpel. Og så bliver de glaseret og brændt igen.
  • En mellemstor skål tager cirka 40 timer at lave – en stor skål tager 60 timer.
  • Se mere på www.anekatrinevonbulow.dk

Frihed er fællesnævneren

At hun bevæger sig ubesværet mellem Hellerup og Christiania, siger meget om, hvem hun er. Ligesom der er kontraster mellem hendes design og boligindretning, er der kontraster i hendes personlighed. Hun er både disciplineret og moralsk – anarkistisk og frihedssøgende.

- Jeg elskede tanken om at flytte ind på Christiania og selv bestemme alt om, hvordan det hele skulle bygges op og indrettes. Det var nok friheden mere end fællesskabet, som tiltrak mig, fortæller hun.

Alligevel vil hun slet ikke undvære sin verden på villavejen i Hellerup. Hun fandt keramikværkstedet lidt tilfældigt, fordi det lå tæt på den Rudolf Steiner Skole i Gentofte, hun sendte begge sine børn i - fordi de skulle lære en verden uden for Christiania at kende.

Også her gik hun i gang med et større ombygningsprojekt for at få det til at være præcis, som hun ville have det.

- Jeg elsker den følelse, jeg får, når jeg nu går ind på værkstedet. Der er højt til loftet og lyseblåt, og jeg har selv skabt det. Det er den samme frihedsfølelse, som jeg har i mit hjem. Så ja, friheden er nok min røde tråd, siger Ane-Katrine von Bülow.

Om Christiania

  • Christiania er bygget op om en række gamle militærbygninger på den forhenværende Bådsmandsstrædes Kaserne på Christianshavn, som hippierne indtog i 1971 og gjorde til deres egen fristad.
  • Kasernebygningerne er blevet renoveret og bygget om af christianitterne, og derudover er en række nye huse bygget til – i mange forskellige former og størrelser. Derudover er der på området blevet bygget børnehaver, spisesteder, butikker, værksteder og kultursteder som Loppen og Den Grå Hal.
  • Christiania strækker sig over 34 hektar, og der bor cirka 1000 indbyggere fordelt på omkring 450 boliger.
  • Lige siden Christianias tilblivelse har der været kampe mellem christianitterne og politikerne om, hvorvidt Christiania skulle ”normaliseres og lovliggøres”.
  • I 2012 købte Fonden Fristaden Christiania (stiftet af Anne Marie Helger) dog Christiania af staten for 52 millioner kroner og skal herefter betale 5 millioner kroner i leje til staten om året.
  • Boliger må ikke sælges på Christiania. Man har en regel om, at boliger kun kan ”tildeles”, og at man ikke skal betale indskud for at flytte ind.
  • Når en familie ønsker at flytte ud, bliver den ledige bolig slået op – blandt andet på Christianias hjemmeside og i Christianias blad Ugespejlet - og så kan alle frit søge om at få boligen. Man bliver inviteret til en samtale, og så vælger Christianias beboere i fællesskab, hvem der skal flytte ind efter princippet ”Den rette beboer til den rette bolig.” Man skal altså argumentere for, hvordan man vil bruge boligen, passe den og hvad man kan bidrage med til fællesskabet.
  • Når man bor på Christiania, betaler man brugsleje til fælleskassen. Grundbeløbet ligger på 1400 kr. om måneden – dertil kommer 25 kr. per kvadratmeter. Brugslejen dækker udgifter til daginstitutioner, teknisk forvaltning, tilskud til vedligeholdelse m.m. Den enkelte beboer skal derudover selv betale for el, vand og varme og selv stå for vedligehold.