Der er visse fordele ved at bo småt. Ofte er der penge at spare, og så er det selvfølgelig en del lettere at overskue rengøringen. Når det så er sagt, er der nok mange, som kan nikke genkendende til, at det er svært at finde plads til alt – og at det let kan ende i rod.  

Videncentret Bolius har sammen med YouGov undersøgt danskernes forhold til plads i boligen. Her svarer kun 14 procent af de 25-34-årige, at de har plads nok derhjemme. Især dem, der bor i lejeboliger, oplever mangel på plads. 

Men spørger du oprydningskonsulent Sanne Severinsen, indehaver af Rum Til Livet og den private uddannelse til oprydningsmentor, kan du vende den begrænsede plads til en fordel.

Færre ting giver bedre mulighed for at have styr på, hvor alting er. Så hvis du vil få bugt med rodet eller gerne vil have mere opbevaringsplads, kan du gøre det uden at udskifte møbler eller begive dig ud i den helt store renovering argumenterer hun.

Rodet bliver synligt

Det første skridt mod at skabe mere plads er at tage et godt og grundigt kig på, hvad ens bolig er fyldt med. Sanne Severinsen opdeler det i tre kategorier for at gøre det lettere at skabe overblik.

Først er der yndlingene. Det er alle de ting, som vi rent faktisk bruger eller nyder i hverdagen. 

Dernæst er der energidræberne. Det kan være ting, men det kan også være  det hjørne af soveværelset, vi ikke kan tage stilling til, hvordan skal fungere, eller det kan være en kasse med arvesager, vi ikke kan få os selv til at smide ud.

Til sidst har vi fyldet. Ifølge Sanne Severinsen, så er op imod 60 procent af vores hjem rent fyld – fyld, som ikke har nogen egentlig betydning for os. Det kan være ting, du har glemt, du ejer, fx bagerst i et dybt skab, og som efterlader skabe og skuffer fyldte, forklarer hun.  
 

7 råd, der frigiver opbevaringsplads

Oprydningskonsulent Sanne Severinsen giver her 7 råd, der kan optimere pladsen i boligen. Du kan bruge rådene, hvis du har udfordringer med rod, eller hvis du gerne vil skaffe mere opbevaringsplads.

  1. Analyse: Hvad fylder i skabene
    Tag det frem, der gemmer sig bagerst i skuffen eller på  øverste hylde i skabet. Hvis du har Sanne Severinsens tre kategorier i baghovedet, kan du finde ud af, om du opbevarer ting, du har brug for, eller om det er tid til at give det væk. Gem det, hvis det er yndlinge, sortér, hvis det er energidræbere, og ryd ud i fyldet. 
     
  2. Prioritér: Hvad har du faktisk brug for
    Når du kigger på ting, du opbevarer i dit hjem, kan du stille dig selv spørgsmålet: ”Hvornår har jeg sidst brugt det?” Har du har en juicepresser stående, som du ikke har brugt i flere år, er det måske et argument for, at den skal finde ny ejer. 
    Vi bilder os ofte ind, at vi sikkert får brug for den en dag, men ifølge Sanne Severinsen kommer det kun sjældent til at ske.
     
  3. Gruppér: Få opdelt dine ting i kategorier
    De første to tips vil ofte ende med at frigive plads, og så er du klar til at samle tingene i kategorier. Noget er lettere end andet. Det er fx let at samle alt sengetøj ét sted, mens ledninger, batterier og kabler måske skal samles i en bredere kategori af elektronik. 
    Ifølge Sanne Severinsen gør det først og fremmest at ting er lettere at finde, men der gemmer sig ofte en aha-oplevelse her. Det kan fx være elektronik, som fylder mere end forventet, og det kan så give anledning til overvejelser, om det altsammen er nødvendigt.
     
  4. Find plads: Giv tingene meningsfulde placeringer
    Når dine ting er samlet i kategorier, skal de selvfølgelig tilbage i skabene. Du vil opdage, at der allerede er opstået mere plads, selv hvis du ikke har smidt ting ud. Spørg dig selv, hvad den logiske plads til tingene er, i stedet for automatisk at sætte dem tilbage til samme sted. Er du i tvivl, så tænk på, hvordan og hvornår tingene indgår i din hverdagsrutine.
     
  5. Systematisér: Brug æsker eller kasser til at holde dine ting adskilt
    Du kan sikkert finde masser af smart tilbehør til at opdele og sortere med. Men Sanne Severinsen anbefaler, at du bruger det, som du har i forvejen. Eksisterende æsker eller kasser kan fint bruges til at opdele skuffer i mindre sektioner. Der er sjældent grund til investerer i nye. 
    Undgår dybe skabe, hvos det er muligt, da det er svært at komme til det, der ligger bagerst i skabet. Skuffer er langt bedre til at få overblik over indhold.
     
  6. Tag ét sted: Begynd i det små så du ikke taber pusten
    Det kan være overvældende at tage alting på én gang. Begynd i det små, så du også får en succesoplevelse med at nå i mål med opgaven. Du kan fx begynde med en køkkenskuffe, toiletskabet eller en flyttekasse.
     
  7. Glem at du rydder op
    Tænker du, at oprydning er forfærdeligt, så bliver det også forfærdeligt. Tricket er her at inkorporere oprydningen i en aktivitet, som du godt kan lide. Det kan være alt fra at lytte til en podcast, høre høj musik eller ringe til en ven, mens arbejdet står på.