Boligøkonomisk ekspert: Jørgen Munksgaard Rasmussen

Boligøkonom Jørgen-Munksgaard Rasmussen, fagekspert Bolius

Jørgen Munksgaard Rasmussen

Fagekspert indenfor boligøkonomi

• Uddannelse: B.A. i sociologi fra Københavns Universitet, journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus (DjH), tillægsuddannelse i økonomi fra Københavns Universitet.
  • Erfaring: Journalistisk og analytisk arbejde ved bl.a. Politiken, Penge & Privatøkonomi, Forbrugerrådets blad Tænk Penge og Danske Capital.
  • Udtaler sig om: Boligfinansiering, boligmarkedet, andelsboliger, fritidshuse, sommerhuse, ejerlejligheder, enfamiliehuse, realkredit, banklån, konvertering, seniorboliger, bofællesskaber, sociale ydelser, boligskatter, boligpriser, bidragssatser, boliglån, samspilsproblemer, pension, boligkøb, forældrekøb, renovering, nybyggeri, varmeudgifter, driftsudgifter, lejebolig og udlejning.

Ekspert i boliglån og boligmarkedet

Jørgen er ekspert i boligøkonomi. Dermed har han indgående kendskab til de mange muligheder for finansiering af boligen og har et bredt overblik over sammensætningen af priser, gebyrer og øvrige omkostninger ved boliglån samt omlægning af boliglån.

Som ekspert i boligøkonomi er Jørgen også ekspert i både køb og salg af bolig. Jørgen kan derfor svare på spørgsmål om fx forældrekøb, ejendomsskatter, investering i bolig og boligmarkedet i al almindelighed.

Ekspert i privatøkonomi

Jørgen har gennem de seneste 15 år beskæftiget sig bredt med økonomi, herunder især privatøkonomi og boligfinansiering. Jørgen har hentet sine erfaringer gennem jobs inden for den finansielle sektor og har skrevet boligøkonomi hos medier som Politiken, Penge & Privatøkonomi samt Tænk og Tænk Penge.

Hos Bolius er Jørgen dagligt i kontakt med danske boligejere gennem sit arbejde i brevkassen Spørg Bolius, hvor han svarer på spørgsmål om alt fra tinglysning af boligen til ejendomsskatter til boligkøb.

Jørgens uddannelse

Jørgen har en bachelorgrad i sociologi, som er kombineret med en uddannelse som journalist og en tillægsuddannelse i økonomi. Han arbejder med fakta-artikler, brevkassen Spørg Bolius samt artikler om boligøkonomi i almindelighed.

Jørgens nyeste artikler på Bolius.dk

Sådan bruger du din friværdi som pensionist

Ajourførtdato: mandag 17. september 2018

Hvis du vil bruge friværdien i din bolig som et supplement til din pension, bør du planlægge det i god tid, for lånemuligheder for pensionister er begrænsede.

Helårsbeboelse i sommerhuse

Ajourførtdato: onsdag 22. august 2018

Du må normalt ikke bo i dit sommerhus hele året. Men er du fx pensionist, har du mulighed for det, hvis du har ejet dit sommerhus i et år. Læs alle reglerne om brug af sommerhus til helårsbeboelse her.

Udlejning af sommerhus

Ajourførtdato: onsdag 22. august 2018

Der er regler for, hvor meget du som privatperson må udleje dit sommerhus. Du kan både selv stå for udlejningen eller lade et bureau klare det for dig. Ved udlejning uden om et bureau, skal du selv huske, at opgive indtægten til SKAT.

Kontakt for medier

LinkedIn Twitter Mail