Sådan gør du, hvis strømmen går

Voldsomt vejr som storm eller torden kan føre til strømsvigt i både korte og længere perioder. Læs her, hvad du skal gøre, hvis strømmen går.

En lommelygte er uundværlig, når strømmen går. Foto: Tommy Verting

Start med at kontrollere din eltavle. Er HFI/HPFI-afbryderen eller en gruppesikring slået fra - dvs., er vippekontakterne nede - skyldes strømafbrydelsen sandsynligvis en fejl i dit eget system.

Er alle vippekontakter til gengæld oppe, skyldes fejlen typisk udefrakommende forhold.

Vær forberedt på strømsvigt

Du ved aldrig, hvornår strømmen går. Med disse 3 ting i huset klarer du lettest tiden uden strøm.

  • Placér lommelygter på faste steder, hvor du kan finde dem. Et oplagt sted er fx ved eltavlen.
  • Hav et mindre lager af stearinlys og tændstikker, så du altid kan få lys, når strømmen svigter.
  • Gem nummeret til dit elforsyningsselskabs informationslinje på din mobil – eller læg en seddel med nummeret ved eltavlen. 

Sådan gør du, hvis fejlen skyldes sit eget system

På en ny eltavle

  1. Slå alle gruppeafbrydere fra ved at vippe kontakterne ned.
  2. Slå nu HFI/HPFI-afbryderen og derefter alle gruppeafbrydere til én efter én. Når strømmen går igen, har du fundet gruppen med fejl.
  3. Sluk alle stikkontakter og strømudtag i gruppen med fejl. Det bør stå på eltavlen, hvilke grupper der hører til boligens forskellige rum og funktioner.
  4. Slå HFI/HPFI-afbryderen og den gruppe til, hvor du har sporet fejlen.
  5. Tænd for alle stikkontakter og apparater, der er tilkoblet den pågældende gruppe, én efter én. Når strømmen går, har du identificeret fejlkilden.
  6. Udskift den afbryder eller det apparat, der viser sig at være årsag til afbrydelsen.
  7. Findes fejlen i selve elinstallationen, skal du få en elinstallatør til at løse problemet.

 

På en ældre eltavle

  1. Tjek, hvilken sikring der er gået. Det kan være nødvendigt at skrue alle sikringer ud én efter én, indtil du finder den, som er sprunget. Kig efter en plet i enden, ofte er den rød.
  2. Skift sikringen.
  3. Sluk alle apparater og stikkontakter i den gruppe, der hører til sikringen, hvis den går igen.
  4. Skift sikringen, og tænd herefter alle apparater en efter en for at spore fejlen.

Ofte skyldes strømafbrydelser i dit eget system ikke defekte apparater, men blot, at den enkelte elgruppe er overbelastet. Sørg i så fald for at have færre ting tændt på én gang. Og bed evt. en elinstallatør oprette en ekstra gruppe, så du kan have flere apparater tilsluttet.

 

 

Sådan gør du, hvis fejlen skyldes udefrakommende forhold

  1. Tjek, om gadelamperne er tændt, og om dine naboer har strøm. Er flere husstande i området ramt, så tag den med ro. Langt de fleste strømafbrydelser er kortvarige.
  2. Find en batteridreven radio, din smartphone eller lignende frem, så du kan følge med i aktuelle meldinger om strømsituationen på fx din regionale DR P4-station eller på energiselskabets hjemmeside og nyhedssites. Mobilnettet kan dog være overbelastet.
  3. Har strømmen været væk i mere end et kvarter, kan du prøve at ringe til dit elforsyningsselskab fra din mobiltelefon og spørge, hvor lang tid de forventer strømmen er væk.
  4. Undgå at åbne køleskab og fryser, så holder maden sig bedre kold.

Vi kan desværre ikke nå at svare alle kommentarer. Hvis du har et konkret spørgsmål, er du velkommen til at bruge vores gratis brevkasse Spørg Bolius. Hvis vi dog besvarer spørgsmål, er det bedst muligt ud fra generel viden og ud fra de oplysninger, du giver os, men husk, at et generelt svar aldrig kan erstattes af konkret rådgivning på stedet. Derfor kan Bolius ikke påtage sig ansvar for eventuelle konsekvenser ved at anvende svaret.

Bolius - et helejet Realdania selskab