Sådan klarer du flytningen selv

Mange vælger selv - eller med gode venners hjælp - at flytte deres indbo til den nye bolig. Læs her, hvordan du griber flytningen an, og hvordan du er dækket, hvis der sker skader på dine ting.

Leje af flyttebil

Skal du flytte selv og spare penge - eller lade et flyttefirma klare opgaven og i stedet spare tid og besvær? Arkivfoto.

Hvordan forbereder du dig inden du skal flytte?

Først og fremmest skal du rydde grundigt op i dine ejendele, for der er ingen grund til at flytte med noget, du i virkeligheden burde have skilt dig af med.

Find derefter ud af, om der er folk der gider hjælpe. Jo ældre man er, jo mindre lyst er der til at hjælpe, og helt generelt er det kun i de helt unge år, at man kan forvente, at venner gider hjælpe med flytningen. 

Lav en køreplan, hvor du skitserer, hvordan du rent praktisk transporterer dit indbo til din nye adresse.

Din køreplan kan indeholde overvejelser om:

  • Hvornår skal der pakkes?
  • Hvornår skal der pakkes?
  • Hvad skal der pakkes i?
  • Skal der indkøbes bobleplast til de skrøbelige ting, eller kan du nøjes med aviser?
  • Hvornår skal selve flytningen finde sted? Kan flytningen ordnes på én dag, eller skal den fordeles over flere?
  • Skal nogle af dine ejendele opmagasineres?
  • Hvilket transportmiddel skal du bruge?
  • Hvor mange læs skal der transporteres?
  • Hvilken rækkefølge skal tingene flyttes i?
  • Har du tunge og uhåndterlige ting, der kræver ekstra hænder eller særlig transport at flytte?
  • Hvem pakker, og hvem tager imod i den nye bolig?

Husk navnlig at tage højde for, om du har eller kan låne en egnet (last)bil eller trailer, samt hvor mange hjælpende hænder der realistisk er brug for og til rådighed - navnlig af dem, der faktisk kan bære noget.

Du må hellere booke en hjælper for meget end en for lidt. Det kan være meget irriterende, hvis man er blevet bedt om at hjælpe til en times tid, og det ender med at blive flere timer. 

Hvor meget skal flyttes?

Som en første forberedelse bør du danne dig et overblik over, hvor meget det hele fylder i nedpakket tilstand. Lav evt. en liste over dine ejendele – den kan hjælpe med at skabe overblikket.

Dine møbler fylder det, de nu engang fylder i hel eller adskilt tilstand, mens indholdet af skabe, hylder og skuffer fylder godt op i flyttekasserne – oftest fylder de mere, end man forestiller sig.

Under alle omstændigheder får du sandsynligvis brug for flere flyttekasser, end du havde forestillet dig. Dem kan du enten købe for en billig penge på slagtilbud i det lokale byggemarked eller leje dem en smule billigere, hvis du vil bruge tid på at returnere dem. Det kan være en fordel, at du nemt kan komme af med dem. 

Sørg for ikke at pakke for mange bøger eller andet tungt i den enkelte flyttekasse. Du kan fylde op med tæpper, linned og tøj, som ikke vejer så meget. 

Hvor får du en flyttebil fra?

Flyttebil

Det er ofte en rigtig god idé at leje en større bil, hvis der er lang afstand mellem dit nye og dit gamle hjem. Du kan også lade et flyttefirma klare transporten for dig. Arkivfoto.

Spørgsmålet om en flyttebil afhænger naturligvis af, hvor stort et flyttelæs du har, og hvor langt det skal flyttes. For er der ikke ret langt mellem dit nuværende hjem og din nye adresse, kan du naturligvis blot køre flere gange med en mindre bil og evt. en trailer. Men den går naturligvis ikke, hvis du flytter fra Aalborg til København.

Har du adgang til bil med anhængertræk, kan du mange steder leje en anhænger - fx på en tankstation. Husk blot at reservere den noget tid i forvejen, så du ikke skal bruge tid på at køre rundt til alle lokalområdets tankstationer for at finde en, der er ledig. Det koster sjældent mere end et par hundrede kroner.

Hvis du ikke skal flytte så langt, kan det nogle gange være en løsning at låne en trailer gratis i et byggemarked eller møbelhus. Men vær opmærksom på, at du ofte ikke kan reservere på forhånd, ligesom traileren sædvanligvis også skal returneres samme dag.

Du kan leje egentlige lastbiler mange steder, og her gælder det om at se sig godt for. For der er store prisforskelle, både hvad angår selve lejeprisen og prisen for de kørte kilometer.

Desuden skal du naturligvis huske at få den lejede flyttebil ordentligt forsikret, hvad udlejeren under alle omstændigheder kan og bør hjælpe med. Husk at få både ansvars- og kaskoforsikring, samt at få selvrisikodækningen så langt ned som muligt. Men prisen på forsikringen og på selvrisikoen hænger ofte sammen. Jo billiger præmie, jo højere selvrisiko. Endelig skal du sørge for ikke at leje en større lastbil, der kræver stort kørekort, medmindre du selv eller en medhjælper har kortet.

Du kan naturligvis også flytte ved hjælp af en tilkaldt og taxameterafregnet flyttebil med chauffør. Det kan ofte - alt iberegnet - gøres forholdsvist billigt, hvis du ikke skal flytte alt for meget alt for langt. Jo flere I er om at bære dine ting ind og ud af bilen, des billigere bliver det; foruden kilometertakst betaler du jo også minuttakst for vente- og læssetid. Alle takster afhænger af den valgte bilstørrelse, og de fleste flyttefirmaer råder over biler med en lastkapacitet på mellem 900 kg og 30 tons.

Hvad får du brug for til flytningen?

Først og fremmest får du brug for en række forskellige emballagematerialer til at beskytte dine ting under flytningen:

  • Flyttekasser.
  • Tæpper.
  • Bobleplast, bølgepap eller silkepapir til beskyttelse af skrøbelige ting porcelæn og glas - avispapir kan afgive tryksværte.
  • Bobleplast eller bølgepap til at beskytte bord- og stoleben.
  • Overtræk til at beskytte dine møbler.

I mange møbelvarehuse kan du forholdsvis billigt købe garderobestativer på hjul, som gør det nemt at flytte klædeskabets indhold, hvis der er plads til stativet i flyttebilen.

Sådanne garderobestativer kan efterfølgende være praktiske til at opbevare vinterovertøjet om sommeren. Du kan dog også leje garderobestativer hos mange flyttefirmaer.

Kantbeskyttere af kraftig plast er gode til at beskytte dine møblers kanter mod de stød og små slag, der næsten er umulige at undgå under flytningen. De kan også købes eller lejes hos mange flyttefirmaer.

Har du fået gratis hjælp, bør du sørge for, at der hele dagen er rigeligt med snacks, mad og drikke til dine hjælpere. 

Husk, at deres tid og kræfter er med til at spare dig for rigtig mange penge, og så er det kun rimeligt at gøre dagen så bekvem for dem som overhovedet muligt.

Hvordan pakker du bedst dine ting?

flyttekasser

Flyttekasserne skal helst være pakket, før flyttebilen er der, da det er spild af tid og penge at stå og pakke, mens taxameteret kører og dine hjælpere står og venter. Foto: Claus Henriksen

Du bør få fyldt stort set alle flyttekasser, inden flyttebilen og hjælperne ankommer. Jo flere ting der står klar til transport, jo bedre kan du udnytte pladsen i din flyttebil, og jo nemmere vil flytningen gå. 

Glas og porcelæn kan pakkes i separate flyttekasser uden andre hårde og tunge ting. Flyttekasser med bøger, cd'er og dvd'er skal ikke fyldes mere, end de kan løftes og bæres af én person. Fyld op med lettere ting som tæpper og tøj.  

Fyld øvrige kasser godt op, dog uden at overfylde dem, så du undgår, at de vælter eller går i stykker, hvis de evt. skal stables i bilen eller på traileren. Glas og flasker kan med fordel emballeres ved hjælp af specielle glasindsatser, der kan fås i mange byggemarkeder og flyttefirmaer.

Det er en god ide at pakke kasserne med indbo fra de enkelte rum, så fx indbo fra soveværelset pakkes i samme kasser. 

Lav en liste over, hvad der er i de enkelte flyttekasser, og mærk flyttekasserne med indhold eller nummer ifølge listen. Skriv tydeligt på dem, hvor de skal placeres i den nye bolig, da det er en stor hjælp, når kasserne når frem til destinationen.

Skil møbler og andre genstande så meget ad, som det overhovedet er muligt. Det kan fx snildt tage en time at flytte et helt tofløjet klædeskab op på tredje sal, hvor det får rigtig mange skrammer undervejs, men måske mindre tid at bære det op i adskilte dele og med langt mindre risiko for at der sker skade. 

Beskyt fotos, billeder og spejle med bobleplast, og husk at stille dem oprejst, så de holder formen. Beskyt fjernsyn, computer, spillekonsol og stereoanlæg m.v. med flyttetæpper eller bobleplast. Brug arkivkasser til at opbevare vigtige dokumenter og papirer, så de er nemme at finde, når du får brug for dem.

Sørg for tydeligt at markere flyttekasser med ting, du skal bruge umiddelbart efter flytningen, og anbring dem, så de er nemme at få fat på. Det kan fx være sengetøj, toiletsager, rengøringsmidler mad og lign.

Hvad skal du passe på under flytningen?

Pas på dine ting når du flytter

Husk at give dit forsikringsselskab besked, inden du flytter. Foto: Lars Andersen

Først og fremmest skal du naturligvis passe på dig selv, dine medhjælpere og dine ting. Når man går rundt mellem hinanden med tunge ting i hænderne, kan der nemt opstå skader. Især hvis I løfter forkert, eller der tabes et eller andet ovenfra.

Du skal også holde et godt øje med dine ting undervejs. Husk, at der altid bør være mindst én person ved flyttebilen, så forbipasserende ikke kommer til at tage en kasse eller et møbel. Simpelt tyveri erstattes ikke af forsikringen.

Som udgangspunkt er man ansvarsfri, når man hjælper andre. Hvis dine hjælpere taber noget eller på anden måde kommer til at skade nogle af dine ting, er der derfor ingen forsikringsmæssig hjælp at hente. De fleste vil i den situation måske nok føle sig moralsk ansvarlige, men vedkommendes eventuelle ansvarsforsikring er altså ikke forpligtet til at dække skaden.

Hvad gør du, hvis der sker skader på inventar?

Når du flytter, skal du naturligvis huske at meddele det til dit forsikringsselskab. De fleste forsikringsselskaber har en flytteklausul, hvoraf det fremgår, at du vil være forsikret i en vis periode, typisk 30 dage. Dækningen gælder på begge adresser, så du kan nå at få flyttet alle dine ejendele. Forsikringsmæssigt er du altså ikke forpligtet til at flytte alting på selve flyttedagen.

Sker der skader på dit indbo undervejs, og dækker forsikringen dem, er det vigtigt, at du kan dokumentere, hvad der er sket og hvordan, f.eks. med et fotografi. Har du vidner til det indtrufne, er det også en god idé at sikre sig deres navn, adresse og telefonnummer.

Læs også:

LÆS OGSÅ: Forsikring under flytning

Kilder og henvisninger

Kilder:

  • Niels Justesen, Dansk Møbeltransport Forening
  • 3x34 Transport

Henvisninger:

Vi kan desværre ikke nå at svare alle kommentarer. Hvis du har et konkret spørgsmål, er du velkommen til at bruge vores gratis brevkasse Spørg Bolius. Hvis vi dog besvarer spørgsmål, er det bedst muligt ud fra generel viden og ud fra de oplysninger, du giver os, men husk, at et generelt svar aldrig kan erstattes af konkret rådgivning på stedet. Derfor kan Bolius ikke påtage sig ansvar for eventuelle konsekvenser ved at anvende svaret.

Indhold i denne artikel

Bolius - et helejet Realdania selskab