Spar omkostninger til boliglånet - sådan

Spar op til 4.000 kroner ved at forhandle med realkreditinstitut og bank om gebyrer. Få gode råd til, hvordan du gør, og hvilke gebyrer du kan forhandle om.

Man kan godt forhandle sig til rabatter, hvis banken anser en for at være en god kunde. Foto: Torben Klint

Du kan spare flere tusinde kroner på dit boliglån, hvis du forhandler med din bank og kreditforening om størrelsen af dit kreditforenings- og bankgebyr. Det anslås, at du som attraktiv kunde med gode forhandlingsevner kan spare op mod 4.000 kr. på realkreditgebyrerne. Jo bedre en kunde du er, des nemmere er det at forhandle gebyrerne ned.

Disse gebyrer kan du forhandle om

Du kan forhandle om kreditforenings- og bankgebyrer for op mod 15.000 kr., når du låner penge til din bolig i bank og kreditforening. Beløbene er de gebyrer, som bank og kreditforening typisk lægger ud med at afkræve dig i forbindelse med behandling af dit lån.

Du kan forvente at få et nedslag på en del af et kreditforenings- eller bankgebyr, hvis din forhandling lykkes. 

  • Ekspeditionsgebyr (2.000-5.000 kr.)
  • Gebyr til bank (op til 4.000 kr.)
  • Håndtering af tinglysning (op til 3.500 kr.)
  • Kurtage (0,1-0,25 % af lånebeløb)

Kilder: realkreditkonsulenten.dk og raadompenge.dk

Forhandl gebyrer ned

Bank og kreditforening kræver både gebyrer for at tjene på deres håndtering af din låneansøgning og for at fremsende skøder og pantebrev til tinglysning. Du kan forhandle kreditforenings- og bankgebyrer ned, fordi de dækker over ganske få timers arbejde og udgør et forholdsvis lille beløb i forhold til det store beløb, bank og kreditforening vil tjene på dig i hele lånets løbetid.

Et ungt par og førstegangskøber kan potentielt have deres lån i 30 år, og det giver en fremtidig indtjening i renter og gebyrer, så bank og kreditforening er parat til at give rabat på gebyrerne.

Der er for få, der forhandler om priserne på realkreditlån, for ellers ville der være en større priskonkurrence. Det ligger i en barriere for at forhandle, hvis man har et personligt forhold til sin rådgiver i stedet for at se det som ren forretning.

Bank og kreditforening tjener mange penge på dine lån

Flere eksperter peger på, at bank og kreditforening ser det som naturligt at forhandle. Engang betød det noget, at man var kendt i banken, men det betyder ikke længere noget.

Du er en god kunde i lånesammenhænge, hvis banken regner med, at du vil beholde dit lån i banken i mange år. Det er nemmest at få rabatter i de banker og kreditforeninger, der har besluttet, at deres gebyrer skal være i et interval med en mindstepris og et maksimum.

Nemt at forhandle nogle lån

Du kan forhandle om et kreditforenings- og bankgebyr i forbindelse med oprettelse af lånet og registrering på tinglysningskontoret. Derimod er det umuligt for privatkunder at forhandle sig til en bedre kursskæring eller lavere bidragssats. Det første er det ekspeditionsgebyr, som kreditforeningen tager for at sælge obligationerne bag dit lån. Det andet gebyr er en procentafgift til kreditforeningen, der løber i hele lånets løbetid.

Du kan godt forhandle dig til rabatter, hvis banken anser dig for at være en god kunde, de kan tjene mange penge på en fremover, siger Martin Riedel.

Husk rabat på tinglysningsafgift

Som køber kan du også få rabat på tinglysningsafgiften, stempelrefusion, hvis sælgers gamle kreditforeningslån skal betales ud. Det sparer dig 1,5 procent af den oprindelige låneværdi, svarende til 30.000 kr. for et lån på 2 millioner kroner. Du bør selv være opmærksom på det, selv om langt de fleste rådgivere sørger for at give dig rabatten.

Du kan ikke få rabat på alle gebyrer

Men pas på, at du ikke igen og igen løber panden mod en mur, når du sidder overfor din bankrådgiver og bliver blankt afvist. Det tager bare modet fra dig og giver bankrådgiveren mere energi til at beholde nej-hatten på.

Der er nogle omkostninger, man bestemt ikke kan ændre på, så det er afgørende, at man ved, hvad man kan forhandle om.

Hold en god tone

Kommer du helt galt i forhandlingerne med din bankrådgiver eller lånebehandler, kan det koste dig en velvilje, så forhandlingen går i baglås og fratager dig muligheden for en rabat. Der anbefales en god og konstruktiv tone, hvor du understreger, hvor tilfreds du er, og det tætte forhold du har til banken.

Bank og kreditforening vil netop se kunden i det lange perspektiv, som der år efter år kan tjenes penge på. t Et venligt ord fra kunden kan sætte et bankgebyr ned, fordi bankrådgiverne ser en som en kunde, der gerne vil blive i banken mange år frem. Derimod skal du ikke regne med at få et nedslag i prisen, hvis du tilbyder at samle flere af dine pengesager i banken.

Banken vil gerne se en som en god kunde, der er interesseret i at blive i banken, så banken også får noget ud af at lave en aftale. Hvis banken tilbyder samlerabatter i sine kundeprogrammer, kan det være en ide at have flere produkter i samme bank, men ellers er det almindelig forhandlingsteknik, der gælder. 

Nemmest at forhandle gebyrer med banken

Mens kreditforeningerne er ganske svære at forhandle gebyrer med, er der bedre muligheder i banken, hvor der er større mulighed for at forhandle, og priserne hele tiden ændrer sig. Den største rabat får du med et alternativt tilbud i baghånden. Ens forhandlingsstyrke er væsentlig bedre, hvis man har 2-3 alternative lånetilbud.

Vi kan desværre ikke nå at svare alle kommentarer. Hvis du har et konkret spørgsmål, er du velkommen til at bruge vores gratis brevkasse Spørg Bolius. Hvis vi dog besvarer spørgsmål, er det bedst muligt ud fra generel viden og ud fra de oplysninger, du giver os, men husk, at et generelt svar aldrig kan erstattes af konkret rådgivning på stedet. Derfor kan Bolius ikke påtage sig ansvar for eventuelle konsekvenser ved at anvende svaret.

Bolius - et helejet Realdania selskab