Er det ikke vildt besværligt? Bliver det dyrt? Og er det overhovedet muligt at reparere den?

Spørgsmålene hober sig op, når vaskemaskinen nægter at centrifugere, eller det bagerste blus på komfuret ikke reagerer.

Hvad stiller man op, hvis man hverken er svagstrømsingeniør eller inkarneret handymand, men alligevel gerne vil gøre noget godt for klimaet – og måske også for ens egen pengepung?

Ifølge Henrik Bisp, fagekspert i bæredygtighed i Videncentret Bolius, mangler danskerne generelt selvtillid i forhold til at begive sig ud i reparationer.

Ifølge fageksperten handler det i første omgang om, at man beslutter sig for at gøre et forsøg. Men det er lige så vigtigt, at folk bliver klar over, hvor meget hjælp der er at hente på internettet, og at det faktisk er muligt – og også ret nemt – at få fat i reservedelene.

1. Tro på det

– Mit første råd er enkelt: Prøv at finde modet og energien til at rode dig ud i en reparation. Jeg oplever desværre, at venner og bekendte bare giver op på forhånd, og jeg kender det jo også lidt fra mig selv. Men det er både synd og skam, simpelthen fordi produkter til boligen som hvidevarer og køkkenmaskiner typisk kan repareres – og vel at mærke til en fornuftig pris. 

Sat lidt på spidsen er det sådan, at hvis du kan løsne og spænde en skrue med en skruetrækker, er du i realiteten i stand til at reparere helt utrolig mange ting selv.

2. Spring ud i fejlsøgningen 

– I første omgang skal du finde ud af, hvad der er galt med dit produkt. Du kan fx tjekke manualen, hvor der ofte er fejlsøgningsguider. Nogle gange kommer dine hårde hvidevarer også med en fejlkode, som du kan gå videre med.

Allerede nu er det en god idé at få tjekket og noteret modelnummeret på produktet. Modelnumre på hårde hvidevarer og elektronik er producentens måde at identificere de enkelte produkter fra hinanden på, og de er også nyttige for dig. Med en googlesøgning på mærke og modelnummer vil der nemlig typisk komme en masse brugbar information op. Fx kan du blive ledt til chatfora, hvor andre kunder har det samme problem som dig – og de har måske endda fundet en løsning.

Du vil sandsynligvis også få hjemmesider op, hvor de sælger reservedele til netop dit produkt. Når det sker, er det en god indikation på, at produktet rent faktisk kan repareres.

3. Skal du bruge hjælp?

– Når man står med et produkt, som ikke virker, er det værste, der kan ske, at produktet stadig ikke virker, efter at du har forsøgt en reparation.

Der kan altså ikke rigtig gå noget galt ved at prøve selv, men vær ærlig over for dig selv, om du har mod og evner på at kaste dig ud i det. Specielt hvad angår elektronik, kan det være svært at overskue, om det bliver for svært eller direkte farligt. Mit råd er derfor, at alt hvad du kan forestille dig, der skal en eller anden autorisation til, skal du holde dig langt væk fra.

4. Gå på jagt efter en reparationsguide

– Når du har fundet ud af, hvad der er galt med produktet, skal du finde ud af, hvordan du gør, og her er internettet igen din ven. Der findes utallige gode hjemmesider med fejlsøgningsguider og ”how to”-videoer, som hjælper dig skridt for skridt. Det vigtigste, du skal have i hånden, er igen mærke og modelnummer på dit produkt. 

På YouTube findes der ligeledes et hav af gør det selv-videoer, og ellers vil jeg anbefale de webshops, som lever af at sælge reservedelene. Mange webshops har produceret virkelig gode reparationsvideoer af den simple grund, at de godt er klar over, at ingen tør købe en reservedel, hvis de ikke med sikkerhed ved, hvordan den udskiftes.

5. Køb reservedele

– Med en gør det selv-guide i hånden skal du nu indkøbe de reservedele, du mangler. Med en søgning på fx ”reservedele til hvidevarer” vil du se en stribe webshops. Er du i tvivl, om det er den rigtige reservedel, du er ved at bestille, kan du ringe, maile eller chatte med deres kundeservice.

I forhold til andre brancher er kundeservicen generelt ret god i reservedelsbranchen. De ved godt, at de får reservedelen retur, hvis det ikke er den helt rigtige, så incitamentet til at hjælpe dig på rette vej er meget stor.

Skulle det alligevel ske, at du får bestilt en forkert reservedel, har du altid 14 dages fortrydelsesret, når varen er købt på nettet. En forkert reservedel kan altså sendes tilbage, og du kan få dine penge retur. Det vil i øvrigt som regel være originalkomponenter, du kan købe online, så det vil ikke gøre dit produkt dårligere.

6. Klar, parat, reparér

– Når du har reservedele og gør det selv-guiden klar, er det sådan set bare at komme i gang med reparationen. Undervejs kan du godt komme ud for, at der pludselig er brug for et stykke værktøj, som du ikke har forudset og ikke selv har.

Før du begiver dig ud for at købe det, er det altid værd lige at spørge i omgangskredsen. Det er min egen erfaring, at venner, familie eller kollegaer kan ligge inde med endda temmelig specialiserede værktøjer. Værktøj, som de engang har købt til et projekt eller en specifik reparation, og som du nu kan få glæde af.

7. Søg hjælp, hvis det driller

– Hvis du går i stå eller har svært ved at klare reparationen selv, vil jeg anbefale at søge professionel hjælp til at komme videre. Det er også muligt at få gratis hjælp på en Repair Cafe, hvor du blot skal kunne møde op med produktet og reservedelene i hånden.

Når det drejer sig om hårde hvidevarer, er de ikke sådan lige at tage under armen, så her skal du søge hjælp hos en professionel reparatør, som kan komme ud til dig. Tænk på, at selvom du måske ikke selv har klaret reparationen, er tingen dog stadig blevet repareret, og levetiden er blevet forlænget til gavn for klima og miljø.