Videncentret Bolius’ brugervilkår

Senest opdateret den 24. september 2024

1. Retningslinjer for journalistisk etik

Det journalistiske indhold du kan læse, når du bladrer igennem Magasinet Bolius, falder under medieansvarsloven. Også Bolius platforme er tilmeldt Pressenævnet, hvilket blandt andet betyder, at du har mulighed for at klage til Pressenævnet over vores journalistik. Nævnet kan på baggrund af din klage udtale kritik, hvis vi har handlet i strid med en god presseskik.

Men før det kommer så langt, vil vi selvfølgelig gerne høre fra dig, hvis du har ris eller ros. Vores kontaktoplysninger finder du her. Og er du fra pressen, kan du gå igennem vores presseafsnit

Reglerne for god presseskik uddybes nærmere her. De dikterer bl.a., at oplysninger som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågældende. Forelæggelse bør ske således, at der gives den adspurgte rimelig tid til at svare. 

At Bolius platforme er tilmeldt Pressenævnet betyder også, at vi er omfattet af kildebeskyttelsen. Det betyder, at ingen kan pålægge os at afsløre identiteten på vores kilder, medmindre ganske særlige undtagelser er opfyldt. Ønsker du at klage over indhold på Bolius platforme, kan du følge Pressenævnets klagevejledning her.  

2. Retningslinjer for dialog på digitale platforme

Videncentret Bolius vil gerne sikre mulighed for, at du som bruger kan videregive dine gode råd, ideer, erfaringer samt debattere med andre brugere på Videncentret Bolius' digitale platforme. 

Videncentret Bolius forbeholder sig i den forbindelse ret til at moderere, slette og/eller fjerne indlæg eller dele af indlæg, hvis de overskrider en god tone og følgende regler (indlæg skal her læses som alt brugergenreret indhold, der ud af en sammenhæng forudsættes offentliggjort på Bolius platforme): 

  • Evt. kritik skal være en faktuel beskrivelse af situationen (Fx: Vi havde aftalt, at prisen blev 25.000 kr., men firmaets regning lød pludselig på 50.000 kr.). 
  • Vær ikke anonym, hvis du kritiserer et firma. Firmaer, der kritiseres, skal have en chance for at genkende kunden og dermed situationen, så de på fair vis kan tage til genmæle i debatten med deres version af situationen. 
  • Det er ikke tilladt at viderebringe løse rygter, eller noget du har hørt på 2. eller 3. hånd. Skriv kun om egne oplevelser. 
  • Undlad at skrive nedsættende om andre. Hold en god og sober tone. 
  • Indlæg må ikke indeholde injurier. 
  • Tænk dig om en ekstra gang, inden du evt. deler oplysninger om dig selv og andre. 
  • Undlad at inddrage dine egne og andres personfølsomme oplysninger (personlige oplysninger, adresse, kontaktoplysninger, økonomiske oplysninger osv.). 
  • Det er ikke tilladt at indsætte ophavsretligt beskyttede tekster i dine indlæg. 
  • Du må ikke gengive links til åbenlyst ulovlige hjemmesider. 
  • Indlæg må ikke indeholde reklamebudskaber. Det er i orden at anbefale produkter og tjenester, du selv har købt og prøvet - eller komme med vurderinger. Firmareklame samt aktive links til egne produkter og tjenester er ikke tilladt. Ligeledes er det heller ikke tilladt at kritisere konkurrenters produkter og tjenester. 
  • Du må ikke gengive e-mailkorrespondancer med andre parter. 
  • Overskrider en bruger reglerne en enkelt gang, bliver indlægget fjernet. Bryder en bruger reglerne gentagne gange, kan brugeren udelukkes fra Bolius platforme. 

Videncentret Bolius kan ikke stilles til ansvar for brugernes kommentarer og korrigerer ikke indlæg for faglige unøjagtigheder, såsom fejlagtige råd og usandheder. 

3. Betingelser for ‘Spørg Bolius’

Videncentret Bolius tilbyder alle brugere at benytte servicen ’Spørg Bolius’, som er gratis. 

Videncentret Bolius’ ekspertpanel består af flere forskellige typer fagpersoner med speciale i boligområdet – bl.a. arkitekter, bygningskonstruktører, ingeniører, advokater, økonomiske rådgivere samt gartnere. 

Vi besvarer dine spørgsmål bedst muligt på baggrund af de oplysninger, som du giver os. Husk dog, at vores besvarelser er af generel karakter og dermed ikke kan erstatte specifik og individuel rådgivning. Videncentret Bolius kan derfor ikke pålægges rådgiveransvar i forbindelse med eventuelle negative konsekvenser forbundet med din ageren i henhold til vores svar. 

Læs Bolius’ privatlivspolitik her