Spørg Bolius

Fejl ikke udbedret, typehusfirmaet svarer ikke på vores henvendelser - hvad kan vi så gøre?

Hej Bolius

Vi købte et nyt hus med overtagelse i januar 2016. Vi havde 5-års gennemgang af huset i 2021. Under 5-års gennemgangen var der nogle punkter, som vi var enige i sammen med det typehusfirma som
byggede huset, at de fejl/mangler skulle laves.
Der resterer at blive lavet 3 punkter fra listen, som blev udfærdiget af en byggesagkyndig ved 5-års gennemgangen.
Typehusfirmaet har trods flere henvendelser til dem, både på mail og telefonisk, ikke foretaget sig noget med hensyn til udbedringerne. Det ene af punkterne stammer endda helt tilbage til overtagelsen af huset. Hvilke rettigheder har vi i forbindelse med 5-års gennemgangen, og hvad kan vi gøre, når Typehusfirmaet ikke
reagerer på vores henvendelser.

Med venlig hilsen J og B

Hej Jette 

Det er træls med den slags.

Det har trukket ud for længe, og det kan faktisk risikere at skade jer.

I skal få en advokat til at rejse dette krav. De lytter tilsyneladende ikke til jer.

I nævner ikke hvad det er der mangler at blive udbedret. Man skal som bekendt vælge sin kampe. Og advokater er dyre. Så hvis det er mindre ting, så skal man nogle glemme det og se at komme videre.

Men hvis det er en mere alvorlig ting, så skal I se at få det “trumfet igennem”.

Reelt burde I kunne få det udbedret selv og sende regningen til Typehusfirmaet. Men det kommer an på en række ting, herunder hvad det er. Den slags skal varsles, men det en anden måde at true på.  Giv dem en endelig deadline, og få det derefter udbedret og send et økonomisk krav til dem. Sørg for at få hjælpe fra en advokat til dette.

Held og lykke med det.

Med venlig hilsen

Kilder, henvisninger og metode

Spørg Bolius: Dette er et brevkassesvar fra Videncentret Bolius’ gratis brevkasse. Her kan alle stille et spørgsmål om deres bolig. Emnet undersøges og besvares af en uvildig fagekspert med ekspertise på netop det emne. Spørg Bolius her.

Alle bidragsydere:

Aktuelt på forsiden

Vis resten af forsiden