Ofte stillede spørgsmål

Vi har samlet nogle af de mest stillede spørgsmål, så møder du udfordringer med tilmelding af dit strømforbrug, vil der være hjælp at hente her.

Ofte stillede spørgsmål om tilmelding

Hvorfor kan jeg ikke se min elmåler/mit målepunkt på eloverblik.dk?remove

Dette kan skyldes to ting:

  1. Du har haft samme elleverandør i lang tid. Først efter indførelsen af NemID i 2010 begyndte elselskaberne at indrapportere CPR-numre til eloverblik.dk. Så har du haft din elleverandør længe, skal du højst sandsynligt tilmelde din elmåler/dit målepunkt manuelt.
  2. Det er ikke dig, der står på elregningen. Det kan være din samlever eller roommate, som "ejer" aftalen med elleverandøren. Her skal du bede vedkommende om jeres målerID og webadgangskode. Se svar herunder.

Hvordan tilmelder jeg min elmåler/mit målepunkt manuelt?remove

Som privat elkunde kan du give Eloverblik tilladelse til at foretage en søgning på dit CPR-nummer. Hvis din elleverandør har registreret dig som elkunde med dit navn og dit CPR-nummer, vil dit målepunkt automatisk blive indlæst i Eloverblik. 

Hvis du ikke ønsker at give tilladelse til en søgning af CPR-nummer, eller du ikke får noget resultat af søgningen, kan du tilmelde dit målepunkt manuelt. 

Du skal bruge dit målepunktsID og den tilhørende webadgangskode for at tilmelde din måler manuelt. Oplysningerne står (måske) på din elregning, og ellers kan du få dem oplyst af din elleverandør. 

Eloverblik.dk har udarbejdet en hjælpevideo, som viser dig, hvordan du kan tilmelde dig manuelt. Se videoen her (åbner i nyt vindue).

Hvor finder jeg mit målepunktsID og min webadgangskode?remove

Dit målepunktsID er et nummer på 18 cifre, og det fremgår typisk af regningen fra din elleverandør. Det kan også være angivet som "aftagenummer." Bemærk venligst at nogle elleverandører kun angiver de sidste 11 cifre i nummeret. Er det tilfældet, skal du selv tilføje 5713131 foran. 

Der er til hvert målepunktsID knyttet en unik webadgangskode. Koden består af 8 tegn.  

Vær særligt opmærksom på, at nogle tegn i adgangskoden kan ligne hinanden – fx et lille ”L” (l) og et stort ”i” (I) eller bogstavet ”O” og tallet ”0”.

Oplysningerne står måske på din elregning eller i din leverandørs app. Hvis ikke, kan du få dem oplyst af din elleverandør. 

Eloverblik skriver, at deres side ikke virker. Hvad skal jeg gøre?remove

Vent lidt tid, og prøv igen.

Eloverblik leveres af Energinet, som er en selvstændig offentlig virksomhed under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.

Hvis deres side er nede, kan vi desværre ikke gøre så meget. Dog ved vi erfaringsmæssigt, at eloverblik.dk sjældent er nede længe ad gangen.

MitID virker ikke. Hvad skal jeg gøre?remove

Vent lidt tid, og prøv igen.

MitID er en offentlig service. Hvis MitID er nede, kan vi desværre ikke gøre så meget. Dog bruges MitID af mange banker og offentlige myndigheder, så MitID er sjældent nede længe ad gangen.

Hvordan tilmelder jeg mig?remove

Vi har lavet en video, der viser dig skridt for skridt, hvordan du tilmelder dig. Videoen viser også, at det tager cirka halvandet minut at tilmelde sig, hvis alt fungerer, som det skal. 

God fornøjelse.