Købt nybygget lejlighed, tidsfrist for udbedring af mangler ikke overholdt - kan jeg tilbageholde 80.000 af købesummen?

Hej Bolius ekspert

Jeg har købt en ejerlejlighed. Der er sat tidsfrist for udbedringer af mangler. Denne tidsfrist er ikke overholdt.

Hvad gør jeg for at komme videre?

Har tilbageholdt 80.000 af købssummen.

Kan jeg bede om at få disse penge udbetalt for at foretage udbedringer med egne håndværkere?

venlig hilsen BS

Hej med dig

Det kommer lidt an på det aftalegrundlag som der foreligger. Normalt iht. gængse regler og betingelser i dansk byggeri (AB92, ABT93 og AB Forbruger) kan man godt igangsætte udbedringer på byggefirmaets/entreprenørens regning, når og hvis denne ikke overholder fristen for udbedringerne.

Men! Det skal varsles! Og det skal være skriftligt og af flere omgange. Man kan altså derfor ikke lade den liste over tidsfristen, og så bare klø på med det bedste og dyreste håndværkere.

Betingelserne er beskrevet i de omtalte aftalegrundlag.

Du kan ikke tilbageholde alle pengene, og du kan ikke veksle 80.000 kr. lige over. Udgifterne til udbedringerne skal hænge sammen. Så handler det kun om bagateller såsom fuge og malerarbejder kan du ikke holde 80.000 kr. tilbage. Er der omvendt fejl og mangler for mere end 80.000 kr. vil du have et økonomisk krav med byggefirmaet ud over de 80.000 kr.

Så skriv til dem, og fortæl dem at fristen allerede er overskredet og at de nu har 7-14 dage til at udbedre manglerne, hvorefter du ellers vil få udbedret manglerne af det tilbageholdte beløb. Så skriver du igen når der eksempelvis er 2-3 dage tilbage, (såfremt der ikke er sket noget) og så igen dagen før udløbet. Du skal sikre dig, at de har fået disse beskeder, (mail med kvittering eller anbefalet brev). Og hvis de så ikke reagerer, eller reagerer rettidigt, ja så må dine egne håndværkere i gang. Brug varslingstiden på at indhente tilbud på arbejdet.

Set i bagklogskabens ulideligt klare lys, havde det selvfølgelig været bedre at kunne skrive til dem før udløbet af tidsfristen, og allerede der givet dem den første varsling.

Held og lykke med det.

Med venlig hilsen

Vi kan desværre ikke nå at svare alle kommentarer. Hvis du har et konkret spørgsmål, er du velkommen til at bruge vores gratis brevkasse Spørg Bolius. Hvis vi dog besvarer spørgsmål, er det bedst muligt ud fra generel viden og ud fra de oplysninger, du giver os, men husk, at et generelt svar aldrig kan erstattes af konkret rådgivning på stedet. Derfor kan Bolius ikke påtage sig ansvar for eventuelle konsekvenser ved at anvende svaret.

Bolius - et helejet Realdania selskab