Spørg Bolius

Hvor lang er Entreprenørens tidsfrist for udbedringer af fejl og mangler efter 1-års eller 5-årsgennemgang?

Hej Bolius

Jeg har netop læst denne artikel:: 1-års og 5-årsgennemgang (eftersyn)

Jeg har et enkelt spørgsmål, som jeg ikke kan se at artiklen svarer på. Når man har afholdt disse gennemgange (eks. et års gennemgang), er der så nogle regler for hvor lang tid entreprenøren har til at udbedre fejl og mangler. Ved større byggerier ved jeg at der kan gives dagbøder mm. Men i et parcelhus byggeri, hvor lang tid har entreprenøren til at udbedre fejl og mangler og har man som bygherre nogle sanktionsmuligheder.

På forhånd Tak
Christian L

Hej Christian

Det er korrekt at dette ikke lige fremgår så tydeligt. Og der findes da heller ikke naglefaste tidsbegrænsninger på dette, ligesom der heller ikke findes dagbodsaftaler ved “forsinkelser” på mangeludbedringen.

Men! Alt efter hvilke aftalebetingelser som er gældende for jeres kontrakt kan du henvise til ordlyden i hhv. AB92, ABT93, AB Forbruger eller ABT18 eller hvad-har-du.

Du skal typisk kigge i afsnittet om “Mangler påvist efter aflevering”. 

Her står der, at entreprenøren indenfor rimelig tid skal afhjælpe disse mangler. Nogle byggefirmaer skriver konsekvent hvor lang tid de skal bruge, eller rettere hvor lang tid de giver sig selv til det, og det er typisk 8 uger.

Men ellers er det indenfor rimelig tid. Så taler vi blot lidt småudbedringer med svindrevner, udskiftning af enkelt løs klinke eller lignende, så ville jeg sige at rimelig tid er et par uger efter gennemgangen.

Skal der imod skiftes et helt vindue som eksempel, kan der være længere leveringstider, og da må man give entreprenøren og vinduesproducenten denne tid.

Tiden skal aftales

Men når man har udført en 1 års eller 5 års gennemgang, skal der udarbejdes en eftersynsprotokol, ligesom der blev udarbejdet en afleveringsprotokol. I denne - som ikke må forveksles med selve mangellisten - beskriver man de forhold som man aftaler, herunder deadline for udbedring. Så allerede ved gennemgangen aftaler man typisk en deadline for udbedring af manglerne, der som bekendt, skal være rimelig.

Får entreprenøren så IKKE udbedret de mangler som I er enige om* indenfor den aftalte tidsperiode, har du efterfølgende ret til at lad manglerne udbedre på deres regning. Dette står også i AB-reglerne,

Rent praktisk skal man dog huske at varsle dette. Det er altså ikke nok, bare at lade tidsperiode løbe ud, og så ellers klø på med en udbedring fra en anden håndværker.

Så omkring deadlines udløb; (måske en uge eller to forinden) ringer og skriver man til den ansvarlige entreprenør og minder ham om den aftalte deadline. Hertil varsles det, at I agter at udbedre skaderne ved tredje part, “hvis han ikke får fingeren ud” og at regningen vil blive opkrævet hos dem som ansvarlige for manglen.

Du kan ikke blot sende regningen videre. Det ville ikke være fair over for den tredje part, hvis nu den ansvarlige entreprenør ikke ønsker at betale. Så du skal lægge ud for denne udbedring og kræve arbejdet/udgift godtgjort af entreprenøren.

* Du kan/må kun lade de mangler som I er enige om udbedre af tredje part.

Er der mangler som I er uenige om, har I en tvist. Og denne skal så evt. løftes/afgøres ved inddragelse af syn og skøn. Men det er en helt anden snak.

Jeg håber I kan bruge svaret.

Med venlig hilsen

Kilder, henvisninger og metode

Spørg Bolius: Dette er et brevkassesvar fra Videncentret Bolius’ gratis brevkasse. Her kan alle stille et spørgsmål om deres bolig. Emnet undersøges og besvares af en uvildig fagekspert med ekspertise på netop det emne. Spørg Bolius her.

Alle bidragsydere:

  • Morten Mathiasen, ekstern fagekspert

Aktuelt på forsiden

Vis resten af forsiden