”Hvordan ville du have det med blot at række hånden ud, hægte en lille dims af og derefter være i øjeblikkelig kommunikation med en i din virksomhed?”

Intercom samtaleanlæg var revolutionerende

Sådan blev et af de allerførste samtaleanlæg – eller intercom-systemer, som de også kaldes – markedsført i 1905. Samtaleanlægget blev opfundet og patenteret af Kellog i New York i 1894 og blev set som en supersmart og revolutionerende måde at tale sammen på indendørs på store kontorer eller fabrikker. Idéen og teknikken bag en telefon blev brugt på en helt ny måde.

- Samtaleanlægget var nok mest tænkt som kontorrationalisering, fordi det var praktisk, at sekretæren kunne stille igennem til chefen. Men efterhånden fandt man ud af, at det også kunne bruge indendørs i private boliger, fortæller Hans-Christian Jensen, viceinstitutleder og lektor ved Institut for Design og Kommunikation, Syddansk Universitet.

Flest samtaleanlæg solgt i Danmark

Danmark var det land i Europa, hvor der blev solgt allerflest samtaleanlæg i 1980’erne. I hvert fald når det gælder Aiphone-anlæg, som Kaj Larsen Communication A/S havde agenturet på at sælge herhjemme. Der var hele 20 specialistmontører fastansat i Kaj Larsen Communication A/S, som rejste rundt og installerede samtaleanlæg over hele landet.

Samtaleanlæg i hjemmet afløste klokkestrengen

Det bekræfter Ole Klitkou, salgschef i Kaj Larsen Communication A/S, der begyndte at importere og sælge samtaleanlæg i Danmark i 1960’erne fra det japanske firma Aiphone, som stadig er verdens største producent af samtaleanlæg.

- Også her i Danmark blev samtaleanlæggene i starten mest brugt på alt fra ambassader til supermarkeder. Men i store herskabshjem med flere etager blev samtaleanlægget jo afløseren for klokkestrengen, så man hurtigt kunne få kontakt til sit personale. Det var også en måde at skabe kontakt til børneværelserne på eller til far ude i garagen, der skulle kaldes ind til middag, siger han.

2 typer samtaleanlæg

Op gennem 1920’erne, 1930’erne og 1940’erne udviklede teknikken i samtaleanlægget sig hele tiden, så man bl.a. kunne vælge mellem kabelløsninger og trådløse løsninger. Grundlæggende kunne anlægget dog se ud på 2 måder.

  1. En lille højtaler-lignende boks med et par knapper, så man kunne lytte eller selv give en besked.
  2. Et system, der lignede almindelige telefoner, men kun fungerede internt i en bygning.

I 1950’erne udviklede teknikken i samtaleanlæg sig yderligere, så man kunne bruge det til dørtelefonsystemer i etagebyggerier. Man kunne også kombinere en dørtelefon med et samtaleanlæg, så man kunne have et telefonrør hængende på væggen i flere rum, hvorfra man så både kunne svare dem, der ringede på døren, og kommunikere på tværs af boligen.

Flest samtaleanlæg i huse i 1980’erne

- Samtaleanlægget var dog allerstørst i 1980’erne. Her begyndte man at få meget mere teknik ind i huset, og samtaleanlægget blev ligesom en almindelig del af husholdningsmaskineriet, fortæller Ole Klitkou.

Samtaleanlæg til hjem kan stadig købes

Den stigende digitalisering og udbredelsen af mobiltelefoner op gennem 1900’erne og især i 2000’erne har dog gjort samtaleanlægget overflødigt for de fleste i hjemmet.  I virksomheder og institutioner bruger man dog stadigsamtaleanlæg til den direkte og hurtige kontakt, og der findes derfor stadig en bred vifte af systemer og muligheder for samtaleanlæg.

- Vi sælger stadig enkelte anlæg til private familier – især fra den ældre generation. Og vi oplever også, at når unge mennesker køber et ældre hus, hvor der er installeret et gammelt samtaleanlæg, så kontakter de os ofte for at få reservedele eller dele til en udbygning, fordi de faktisk gerne vil bevare det, siger Ole Klitkou.

Samtaleanlæggets tidslinje

  • 1894: Der tages patent på “The Kellogg intercom phone”
  • 1905: Samtaleanlægget bliver for alvor sat i produktion og markedsført.
  • 1912: Samtaleanlægget findes nu i 2 versioner. Et system, der ligner en almindelig telefon, hvor man tager røret, når man skal kommunikere med hinanden, eller en lille boks, hvor man kan tale eller lytte uden at bruge hænderne, når man først har trykket en knap ind.
  • 1948: Verdens største producent af samtaleanlæg – Aiphone – etableres i Japan.
  • 1950’erne: Samtaleanlæggene transistoriseres, og de første samtaleanlæg, som nu kan bruges som dørtelefonsystemer, produceres.
  • 1982: De første dørtelefonsystemer med videofunktion produceres, så man fra et rum i sin lejlighed eller hus både kan se og høre, hvem der ringer på.
  • 1990’erne og 2000’erne: Det er ikke længere samtaleanlæggets oprindelige funktion, der udvikles på. Det er dørtelefondelen, der hele tiden bliver gjort mere avanceret med f.eks. video i farver og en lang række nye digitale funktioner.

Kilder: ehow.com, online-intercom.com, aiphone.net og officemuseum.com