Når du har købt en ny bolig, er der nogle forhold, du som køber skal være opmærksom på, uanset om der er tale om et hus eller en lejlighed.  

Der er nemlig en række ting, der er værd at have tjek på, både før og efter du er flyttet ind. 

Det kan potentielt spare dig for flere tusinde kroner, hvis du opdager eventuelle uoverensstemmelser. 

1. Opdag fejl i aflæsning af el, vand og varme

Måleraflæsning er som regel købers ansvar. Sørg for at aflæse el, vand og varme på overtagelsesdagen, og kontrollér at tallene bliver noteret korrekt. 

En forkert aflæsning kan give den forkerte fordeling mellem køber og sælger. 

En familie med to voksne og to børn bruger i gennemsnit 45.000 kr. om året på el, vand og varme afhængigt af blandt andet forbrug og opvarmningsform. Det giver gennemsnitligt en energiregning på ca. 870 kr. om ugen, så en måleraflæsning, der finder sted et par uger forkert, kan give en ekstra udgift på over tusind kroner. 

Sådan gør du: Aflæs el-, vand- og varmemåler på overtagelsesdagen. Refusionsopgørelsen omfatter oftest også renovation og ejendomsskatter samt kontingent til grundejerforening eller ejerforening. Husk også licens, fastnettelefon og internet, der som regel ikke er med på refusionsopgørelsen. Her skal du selv give besked til udbyderen.

Dokumentér med fordel dine aflæsninger med billeddokumentation.

2. Klag over fejl på boligen

Har du købt en bolig med en ødelagt lampe, en utæt termorude, en dryppende vandhane eller knækkede fliser, skal du gøre indsigelse inden for tre år og altid inden for "rimelig tid", hvis du vil have erstatning for fejl på din bolig. Sælgers erstatningsansvar afhænger af, om han vidste eller burde have vidst, at der var en fejl, og om han har fortalt dig, at der var en fejl.

Sælger har en oplysningspligt om den bolig, han har solgt, og har han været tavs om fejl og mangler, skal han rette fejlen eller erstatte den. Jo hurtigere du klager, jo nemmere vil du få sælger til at rette den.

Har sælger tilbudt dig en ejerskifteforsikring, har du normalt ingen ret til erstatning for forhold omfattet af forsikringen.

3. Kontrollér hårde hvidevarer

Når du køber en bolig, så tjek i salgsopstillingen, hvad der følger med, fx hårde hvidevarer, lamper, møbler, byggematerialer med mere.

Det er normal praksis, at hårde hvidevarer følger med, men det er ikke en selvfølge.

Hvis de gør, så tænd for køleskab, fryser, vaskemaskine tørretumbler eller andre hårde hvidevarer, der følger med boligen, og tjek, at de virker. Er der fejl, bør du klage til sælger med det samme. 

Meld evt. fejl til forsikringsselskabet, hvis du har en ejerskifteforsikring. Har du ingen forsikring, bør du få hjælp fra en juridisk rådgiver. Der er en selvrisiko på 5.400 kr. i ejerskifteforsikringen for erstatning af fejl og mangler. Som hovedregel er der dog ingen grænse for, hvor små fejl sælger skal erstatte for fejl på hårde hvidevarer.

4. Tjek for fejl på varmesystemet

Tænd for alle dele af boligens varmesystem, og kontrollér at alt virker. Både fjernvarmeanlæg eller gas- og oliefyr, varmtvandsbeholder, alle radiatorer og gulvvarme.

Fejl på gulvvarmeanlægget er ikke ualmindeligt, og ved at klage til sælger (hvis du ikke har tegnet ejerskifteforsikring) eller dit forsikringsselskab hurtigt, er det nemmere at bevise og få udbedret eller erstattet fejlen.