Der er meget, du skal fokusere på og undersøge, når du køber bolig, uanset om det er et hus eller en lejlighed.

Men du skal også være opmærksom, når du har købt - både før du er flyttet ind og efter du er flyttet ind. En stor del af eventuelle problemer kan dækkes af husforsikringen og ejerskifteforsikringen, afhængigt af hvad der står i tilstandsrapporten. Men der er også en del ting, du som køber skal være opmærksom på derudover.

Herunder har vi listet fire typiske detaljer, som mange boligkøbere ikke er opmærksomme på.

1. Aflæs el, vand og varme

Måleraflæsning er som regel købers ansvar, og en forkert opgørelse kan koste over 1.000 kr. En familie med 2 voksne og børn bruger i gennemsnit ca. 48.000 kr. årligt på energi og andre løbende ydelser, der skal ind eller ud af huset eller lejligheden. Det kan derfor koste omkring 900 kr. for hver uge, at aflæsning og fordeling mellem køber og sælger er forkert. 

Sådan gør du:  Aflæs el-, vand- og varmemåler på overtagelsesdagen, så løbende udgifter bliver placeret rigtigt på refusionsopgørelsen hos enten dig eller sælger. Oplysningerne skal købers advokat have og omfatter oftest også renovation og ejendomsskatter samt kontingent til grundejerforening eller ejerforening. Husk også licens, fastnettelefon og internet, der som regel ikke er med på refusionsopgørelsen. Her skal du selv give besked til udbyderen. Dokumenter med fordel dine aflæsninger med billeddokumentation.

2. Klag over fejl på boligen

Har du købt en bolig med en ødelagt lampe, en utæt termorude, en vandhane, der drypper, eller knækkede fliser, skal du gøre indsigelse inden for 3 år og altid indenfor "rimelig tid", hvis du vil have erstatning for fejl på din bolig. Sælgers erstatningsansvar afhænger af, om han vidste eller burde have vidst, at der var en fejl, og om han har fortalt dig, at der var en fejl.

Sælger har en oplysningspligt om den bolig, han har solgt, og har han været tavs om fejl og mangler, skal han rette fejlen eller erstatte den. Jo hurtigere du klager, jo nemmere vil du få sælger til at rette den.

Du har 6 hverdages fortrydelsesret som boligkøber, så du kan ophæve handlen, hvis du ombestemmer dig og alligevel ikke vil købe boligen. Vær opmærksom på, at dette kan koste en godtgørelse til sælger. Men gør du indsigelse over fejl og mangler her, vil sælger være mere interesseret i at rette fejlene eller give nedslag i prisen.

Har sælger tilbudt dig en ejerskifteforsikring, har du normalt ingen ret til erstatning for forhold omfattet af forsikringen.

LÆS OGSÅ: Køb af bolig

3. Kontrollér hårde hvidevarer

Når du køber en bolig, så tjek i salgsopstillingen, hvad der følger med - fx hårde hvidevarer, lamper, møbler, byggematerialer med mere.

Det er normal praksis, at hårde hvidevarer følger med, men det er ikke en selvfølge.

Hvis de gør, så tænd for køleskab, fryser, vaskemaskine tørretumbler eller andre hårde hvidevarer, der følger med boligen, og tjek, at de virker. Er der fejl, bør du klage til sælger med det samme. 

Meld evt. fejl til forsikringsselskabet, hvis du har en ejerskifteforsikring. Har du ingen forsikring, bør du få hjælp fra en juridisk rådgiver. Der er en selvrisiko på 5.000 kr. for erstatning af fejl og mangler. Som hovedregel er der dog ingen grænse for, hvor små fejl sælger skal erstatte for fejl på hårde hvidevarer.

4. Tjek for fejl på varmesystemet

Tænd for alle dele af boligens varmesystem og kontrollér, at alt virker. Både fjernvarmeanlæg eller gas- og oliefyr, varmtvandsbeholder, alle radiatorer og gulvvarme.

Fejl på gulvvarmeanlægget er ikke ualmindeligt, og ved at klage til sælger (hvis du ikke har tegnet ejerskifteforsikring) eller dit forsikringsselskab hurtig,t er det nemmere at bevise og få udbedret eller erstattet fejlen.