Hvordan skal du betale håndværkeren eller byggefirmaet?

Der er i princippet flere forskellige måder at betale en håndværker eller et byggefirma på: 

  • Efter fast pris og evt. en betalingsplan
  • Efter regning
  • Efter prisliste

Efter fast pris og betalingsplan

Den mest almindelige måde at afregne med håndværkere eller et byggefirma er, at du aftaler en fast pris på dit byggeprojekt. Samtidig aftaler I en plan for, hvornår de forskellige rater af betalingen skal falde. 

Når du har aftalt en fast pris, kan håndværkeren ikke pludselig forlange flere penge for den opgave, der er aftalt. Det er håndværkeren selv, der må dække tabet, hvis opgaven tager længere tid at udføre eller bliver dyrere end beregnet.

Selvom du aftaler en fast pris, kan der godt komme ekstraregninger. Det kan fx ske, hvis der bliver lavet større ændringer i byggeprojektet, eller der opstår uforudsete opgaver undervejs, der ikke er omfattet af det oprindelige tilbud. Et eksempel kan være, at man under oplægning af et nyt tag opdager råd i et spær, som derfor skal skiftes, før opgaven kan fuldføres.

Da det er svært at forudsige alt, hvad der kan ske under et byggeri, bør du altid have lidt luft i budgettet til uforudsete udgifter. Det er specielt vigtigt ved ombygning eller renovering af en eksisterende bolig, hvor det ikke altid er til at gennemskue, hvad der gemmer sig inde i konstruktionerne. Her vil der være størst chance for uforudsete opgaver i modsætning til et nybyggeri, hvor der ikke skal bygges videre på en eksisterende konstruktion.

Efter regning

Du kan også vælge at betale efter regning. Det vil sige, at du betaler håndværkeren løn pr. time, han/hun arbejder for dig.

Det kan ikke anbefales at betale efter regning, hvis der er tale om et større byggeprojekt, fx en tilbygning eller større ombygning. Her er det bedst at få et tilbud på en fast pris, så du ved, hvilke udgifter du skal regne med.

Der er dog nogle opgaver, som kan være så svære for en håndværker eller byggefirma at give en fast pris på, hvor det er mest retfærdigt for alle parter, at arbejdet udføres på medgået tid. Det kan fx være i forbindelse med renovering at et ældre hus, hvor man gerne vil have en pris på, hvad det koster at renovere alt el, men hvor man har ikke nogen registrering eller beskrivelse af, hvad arbejdet indbefatter. I sådan et tilfælde vil det være oplagt enten gøre brug af en byggerådgiver, som kan registrere og beskrive opgaven, eller alternativt få opgaven udført efter regning.

Hvis du vil prøve at få et overblik over prisen på arbejdet, kan du altid spørger om en ca. pris dvs. spørge ind til, hvad opgaven som minimum og maksimum kan komme til at koste.

Ved mindre byggeopgaver er det knap så problematisk at betale efter regning. Det anbefales dog, at du på forhånd aftaler med håndværkeren nogenlunde, hvor mange timer han/hun regner med at bruge på opgaven, og hvad timelønnen er. Du bør også aftale med håndværkeren, at han/hun skal fortælle dig, hvis arbejdet af en eller anden grund bliver dyrere end forventet.

Når du betaler pr. time, skal du være opmærksom på, at du ikke kun skal betale for den tid, håndværkeren er i gang med opgaven hjemme hos dig, men også for fx kørsel, afhentning af materialer, værkstedsarbejde og bortkørsel af affald. Bed evt. håndværkeren om at specificere, hvad han/hun tager pris for, inden du siger ja til tilbuddet.

Bed også håndværkeren om en udspecificeret regning, hvor du kan se, hvad det præcis er, du betaler for, så det er muligt for dig at vurdere, om regningen er rimelig.

Det vil typisk være en god ide, at bede håndværkeren udfylde en timeseddel hver dag, som skal vedlægges regningen.

Du kan også selv løbende registrere de ting, der sker på opgaven, dvs. hvornår de forskellige håndværkere er på pladsen, og hvornår der er leveret materialer og lign.

Efter prisliste

Der findes endnu en betalingsmåde for håndværkerarbejde, som dog ikke anvendes særligt ofte. Det drejer sig om betaling efter prisliste. Den betalingsmåde bliver især brugt ved malerarbejde.

Hvis malermesteren angiver på regningen, at arbejdet bliver udført efter gældende prisliste, så henviser det til en vejledende prisliste, som Centralforeningen af Malermestre i Danmark har udarbejdet sammen med Konkurrencerådet. Prislisten angiver en vejledende pris for, hvad det koster at give fx 10 kvadratmeter et bestemt antal malerbehandlinger.

Når du beder om et tilbud, kan du godt bede om at få separate priser på noget af arbejdet, således at du kan vælge arbejdet til eller fra alt efter, hvad du har råd til. Gør du det, vil priserne komme til at virke som en prisliste.

Ønsker du fx et tilbud på en tilbygning men har et maksbeløb, den må koste, og de tilbud du får er højere end det, du har råd til, vil det være godt at have nogle faste priser på opgaver, som kan trækkes ud af tilbuddet. Eksempler på opgaver, som vil være oplagte at vælge til eller fra kan fx være udførelsen af ovenlys, loft til kip, massive gulvbrædder og lign.

Hvordan aftales betalingsformen?

Det er altid en god idé at aftale en betalingsmåde, inden arbejdet går i gang. Og at aftale en plan for, hvornår de forskellige rater skal betales, hvis betalingen skal ske over flere omgange. Netop betalingen giver ofte anledning til forvirring og konflikter mellem boligejeren og håndværkeren. Derfor er det en god idé med klare aftaler på dette område.

Hvis der er tale om en mindre byggeopgave, kan aftalen blot være, at betalingen skal falde, når arbejdet er færdigt og afleveret til dig.

Ved større byggeopgaver, hvor arbejdet strækker sig over flere måneder, har håndværkeren ret til én gang om måneden at få betaling for det arbejde, der er udført, og de materialer, der er brugt. Det fremgår af standardaftalen AB 92, som er de almindelige betingelser for bygge- og anlægsvirksomhed.

Det er altid en god idé at sørge for, at anvende et standard aftalesæt, såsom AB 92 eller AB-Forbruger, når du indgår kontrakt med håndværkere og byggefirmaer. Standardbetingelserne i aftalegrundlagene tager højde for mange af de problemer, der kan opstå undervejs i et byggeprojekt.

Skal du stille sikkerhed for betalingen?

Ved større byggeopgaver kan håndværkeren ønske, at du stiller en sikkerhed for betalingen. Sikkerheden stilles i form af en garanti fra banken. Garantien skal typisk dække 3 måneders gennemsnitsbetaling eller mindst 15 procent af den samlede betaling for opgaven (entreprisesummen). Hvis der kommer ekstraarbejde til senere, kan håndværkeren kræve, at garantien bliver forhøjet.

Disse regler fremgår også af AB92 - de almindelige standardbetingelser for arbejder og leverancer i bygge- og anlægsvirksomhed, som typisk bruges ved meget store byggeopgaver Ved mindre byggeprojekter for private bygherre anbefales det, at bruge AB-Forbruger, som er udarbejdet specielt til den private forbruger.

Begge regelsæt er dog kun gældende, hvis I har aftalt det i jeres byggekontrakt.

Hvornår er du forpligtet til at betale?

Du er forpligtet til at betale de rater, der er aftalt i betalingsplanen, hvis arbejdet ellers bliver udført efter planen, og I har aftalt en betalingsplan. Hvis arbejdet bliver forsinket, skal du tilbageholde betalingen, indtil arbejdet er blevet udført. Det er nemlig vigtigt, at du kun betaler for arbejde, der rent faktisk er udført.

Inden du betaler, er det en god idé at kontrollere, at arbejdet har den aftalte kvalitet. Det er lettere for dig at komme igennem med en klage over håndværkerens arbejde, hvis du endnu ikke har betalt ham.

Håndværkeren har dog lov til at få forudbetaling for udgifter til materialer. Bed evt. om at se en dokumentation for, at materialerne er bestilt, inden du betaler. Sørg også for at sikre dig, at de bliver leveret på din adresse.

Slutopgørelsen

Når arbejdet er helt færdigt og afleveret til dig, evt. ved en såkaldt afleveringsforretning, sender håndværkeren den endelige slutopgørelse til dig med regningen på det resterende beløb. Når håndværkeren har sendt slutopgørelsen, kan han ikke senere vende tilbage med nye ekstraregninger, medmindre I har lavet en særlig aftale om det.

Inden du betaler den afsluttende regning, skal du sikre dig, at du er tilfreds med arbejdet, og at der ikke er fejl og mangler ved byggeriet.

Det er en god idé at tilbageholde et beløb, indtil du er helt sikker på, at byggeriet er i orden. Hvis der er fejl og mangler, skal du hurtigst muligt skrive til håndværkeren og gøre ham opmærksom på, at du tilbageholder betalingen, til det sidste arbejde er udført eller udbedret. Det er vigtigt at have skriftlig dokumentation for din indsigelse, hvis der senere kommer en sag ud af det.

Hvor stort et beløb må du tilbageholde, hvis der er fejl og mangler?

Hvis der er fejl eller mangler i byggeriet, eller hvis arbejdet ikke er udført som aftalt, skal du ikke betale hele det resterende beløb.

Har du en "økonomisk klemme" på håndværkeren, kan det motivere ham til at få udbedret problemerne. Du må dog kun tilbageholde et beløb, der svarer til det arbejde, der mangler at blive udført. Resten af beløbet skal du udbetale til håndværkeren.

LÆS OGSÅ:Byggesjusk

Hvad kan du gøre, hvis håndværkerens regning er for høj?

Hvis du har fået et tilbud med en fast pris på dit byggeri, skal du ikke uden videre acceptere at få en højere regning for arbejdet end aftalt.

Du skal kun betale ekstra, hvis du har aftalt med håndværkeren eller byggefirmaet, at der skal udføres arbejdsopgaver, som ligger ud over det, der er omfattet af tilbuddet. Det samme gælder, hvis byggeprojektet undervejs er blevet ændret væsentligt med din accept, og du klart er blevet gjort opmærksom på, at det vil forhøje prisen.

Medmindre håndværkeren eller byggefirmaet har taget forbehold for prisstigninger i sit tilbud, skal du heller ikke acceptere at betale ekstra, fordi materialepriserne el.lign. er steget.

Er håndværkeren eller byggefirmaet medlem af en garantiordning, vil du typisk skulle løse eventuelle konflikter omkring betaling gennem denne.

Kan du ikke nå til enighed med håndværkeren eller byggefirmaet er det også muligt at klage til Byggeriets Ankenævn. Vær opmærksom på, at ankenævnet ikke er stand til at håndtere større tvister. I sådanne tilfælde vil du skulle indbringe et civilt søgsmål.

Hvordan undgår du ekstraregninger?

Ifølge Håndværkets Ankenævn er utilfredshed med prisen årsagen til cirka halvdelen af de sager, som ankenævnet behandler. 

Så der er god grund til at forsøge at undgå ekstraregninger.

  • Få gennemarbejdet projektet inden byggestart.
  • Aftal en fast pris og skriv den ned inkl. beskrivelser af projektet.
  • Vær forberedt på ekstraregning, hvis du laver ændringer undervejs. Husk  at få ændringer skrevet ned og få gerne et overslag på prisen.
  • Hyr en rådgiver, som kan hjælpe med at gennemgå projektet, og som holder løbende byggemøder og hurtigt kan afklare uoverensstemmelser med håndværkerne.