Spørg Bolius

Kan vi kræve erstatning for at skulle bo en lejlighed med med fejl og mangler?

Hej Bolius

Køb af Projekt bolig- nybyg (KBH). 

Flyttede ind i juni 2020 - fandt ud af at der intet varmt vand på badeværelset var.

Det viste sig at være et rør der var knækket/bøjet 90grader men monteret alligevel da de byggede og muret til i brusekabinen (byggesjusk?).

I dag (marts 2021) er det stadig ikke ordnet. Der er en rå væg i brusekabinen uden fliser, hvor de åbnede væggen og kan derfor ikke gøre brug af badet.

Spørgsmålet er - kan man kræve en form for erstatning for et bad der ikke har kunne tages i brug siden indflyt (første klage faldt under en uge efter indflyt) - og kan man selv hyre en murer til at fikse det sidste og kræve at det bliver betalt af bygherre når nu de bliver ved med at trække i langdrag?

(heldigvis er der to badeværelser i lejligheden)

Mvh Alice

Hej Alice

Der er ikke kutyme for at kræve erstatning for “svie og smerte” ved ting som disse. Det er muligvis ikke fair, men det gør man typisk ikke, og da slet ikke når der er et badeværelse mere.

Men, I skal selvsagt kræve udbedringen lavet hurtigst muligt, og hvis I selv har fået udbedret det, så skal I kræve erstatning for denne udbedring, (herunder evt. renter for manglende betaling). 

Men alt dette er nemmere sagt end gjort, og derfor kan det være en rigtig god idé at få jeres advokat til at skrive dette brev med krav for jer.

Held og lykke med det.

Med venlig hilsen

Kilder, henvisninger og metode

Spørg Bolius: Dette er et brevkassesvar fra Videncentret Bolius’ gratis brevkasse. Her kan alle stille et spørgsmål om deres bolig. Emnet undersøges og besvares af en uvildig fagekspert med ekspertise på netop det emne. Spørg Bolius her.

Alle bidragsydere:

  • Morten Mathiasen, ekstern fagekspert

Aktuelt på forsiden

Vis resten af forsiden