Malerens sjusk har ødelagt den fine stuk - kan jeg holde beløb til udbedring tilbage, uden at risikere inkasso?

Hej Bolius,

I forbindelse med en større entreprise har en maler overmalet en ellers meget velbevaret stuk og loftsdekoration i flere rum, så stuk og dekoration nu fremstår langt mindre defineret, end den kunne have. Flere steder er der tegn på brug af rulle på dekorationen, og tykke størknede dryp. Jeg er meget ked af resultatet.

Jeg er blevet vejledt, at jeg er i min ret til at tilbageholde penge for ikke udført arbejde og beløb svarende til, hvad det vil koste at udbedre skaden så længe der er uenighed, og sagen er uafgjort.

At håndværkerfirmaet ikke må opkræve gebyrer og renter for dette så længe der er strid. Er det korrekt? Hvem kan rådgive juridisk ifht. stridsspørgsmål på dette område?

Venlig hilsen

Hej

Det lyder ikke så godt, og det er noget uheldigt må man sige, da det jo ikke er ”bare lige” at få renset og ordnet stuk og dekorationer.

Du har ret i, at det er den normale procedure, at tilbageholde beløber til denne udbedring, fra en rate- eller slutbehandling. Normalt hedder det sig, at der skal være enighed om manglen, førend man kan holde penge tilbage, og sidste men ikke mindst, så må man ikke holde uforholdsvis store beløber tilbage. De penge man evt. holder tilbage, skal tilsvare den mangel/fejl som der er.

Du nævner ikke noget om beløbet eller hvad det forventes at udbedre skaderne. Men vi hører ofte om bygherre der holder meget store beløber tilbage, som ikke står mål med udbedringen – og det må man selvsagt ikke.

Men nej, de må ikke opkræve renter, gebyrer eller sende dig til inkasso så længe der forlægger en tvist.

Det er så meget tydeligt at læse, at det nok kun er dig/jer der mener at der er en fejl. Og dermed skal du optage syn og skøn meget hurtigt i situationer som disse.

Forholdet står beskrevet i de mest gængse aftalebetingelser, AB Forbruger eller AB92. I AB Forbrugerbetingelserne skal du have fat på §25 og §67, (plus en del af de andre, mht. håndtering af mangler). Kort fortalt, I er som parter nødsaget til at mødes og få drøftet en løsning på dette. Og hvis I er kategorisk uenige, så I få faciliteret syn og skøn.

Som udgangspunkt har maleren pligt til at udbedre skaderne, men også ret til det. Men ellers handler man et afslag af i prisen, og så kan du/I selv få udbedret fejlen – typisk fordi man har mistet tilliden til hinanden.

Held og lykke med det.

Med venlig hilsen

Kilder, henvisninger og metode

Spørg Bolius: Dette er et brevkassesvar fra Videncentret Bolius’ gratis brevkasse. Her kan alle stille et spørgsmål om deres bolig. Emnet undersøges og besvares af en uvildig fagekspert med ekspertise på netop det emne. Spørg Bolius her.

Alle bidragsydere:

Aktuelt på forsiden

Vis resten af forsiden