Vejen til et nyt køleskab eller en støvsuger går for to ud af tre forbrugere gennem en af nettets prisportaler, hvor man hurtigt og bekvemt kan få overblik over, hvor det bedste tilbud findes.
Men det er langt fra sikkert, at prisportalerne giver dig et udtømmende indblik, konkluderer Forbrugerrådet Tænk på baggrund af en nyt kvalitetstjek.
- Ideen med prisportalerne er, at de skal vise os vej til de bedsteprodukter og priser. Vores tjek viser desværre, at der er flere af portalerne, som viser resultater fra så få forhandlere, at de ikke kan guide os igennem prisjunglen, siger Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk, i en pressemeddelelse.
Her er Tænks metode
Forbrugerrådet Tænk har gennemført et kvalitetstjek af ni forskellige prisportaler ved at søge på seks forskellige produkter, som organisationen tidligere har kåret som ”Bedst i Test”.
Målet var at undersøge, om prisportalerne kunne finde produkterne, og om de kunne finde den billigste pris.
Ud af de ni prisportaler, Forbrugerrådet Tænk har gransket, var kun portalerne Google Shopping og Pricerunner i stand til at finde priser på de produkter, Forbrugerrådet Tænk har undersøgt.
Herunder en vaskemaskine, en ovn, en mobiltelefon, et køleskab, en emhætte og en støvsuger.
Markante forskelle i pris og udbud
Omkring halvdelen af portalerne viser ikke priser fra de to store forhandlere Power og Elgiganten, og når en prisportal ikke søger priser hos alle forhandlere, kan man som forbruger ikke regne med, at man får vist den billigste pris.
Forbrugerrådet Tænks tjek af portalerne viser da også, at der er 1.120 kroner i forskel på den pris, som forskellige portaler viser på den samme mobiltelefon, og 1.300 kroner i forskel på den pris, som forskellige portaler finder på den samme vaskemaskine.
Prisportalerne som helhed er kommercielle foretagender, men ikke alle skilter med deres forretningsmodeller. For de fleste gælder, at prisportalen får en eller anden form for kompensation for at sende forbrugere videre til de enkelte forhandlere. Pricerunner modtager derudover en sum penge, hver gang en forbruger ikke bare kigger, men ender med at købe et produkt.
Disse prisportaler har Tænk undersøgt og vurderet
Prisportalerne er sorteret efter deres placering i Tænks kvalitetstjek.
- Pricerunner
- Google Shopping
- Alatest.dk
- Kelkoo.dk
- Findpriser.dk
- Shoptail.dk
- Shopello.dk
- Priser.dk
- Hvidevarepriser.dk
Kilde: Forbrugerrådet Tænk
Google Shopping modtager betaling fra forhandlerne, og denne betaling har indflydelse på, om forhandleren placeres mere eller mindre gunstigt i søgeresultaterne.
Behov for mærkningsordning
På baggrund af undersøgelsen mener Forbrugerrådet Tænk, at der er behov for øget gennemsigtighed blandt prisportalerne. Derfor foreslår Tænk en frivillig mærkningsordning, der kan forbedre kvaliteten.
- I dag er der for mange dårlige portaler derude, som fx langt fra viser alle produkter og priser.
- Det kan være meget svært at gennemskue som forbruger, og derfor er der brug for en frivillig mærkningsordning af de her portaler, så vi forbrugere let kan finde frem til de gode portaler, der fx viser priser fra størstedelen af forhandlerne på markedet, lyder det fra Anja Philip.
Forbrugerrådet Tænk oplyser, at de har et samarbejde med prisportalen Pricerunner på udvalgte test for at kunne servicere forbrugerne med aktuelle prisinformationer. Tænk modtager betaling fra Pricerunner for antallet af klik fra taenk.dk. Det beløb var i 2017 cirka 15.000 kr. Al indtjening bliver brugt til at forbedre organisationens hjemmeside.
Hvis du ønsker adgang til hele Forbrugerrådet Tænks kvalitetstjek af prisportaler, kan du skrive dig op her.