Selv om du ikke er tilfreds med håndværkerens arbejde eller prisen, er der grænser for, hvad du skal sige til dem. Prøv i stedet at sige det på en pæn måde, hvis du er utilfreds med noget – det giver ofte en større chance for, at et dårligt arbejde kan blive rettet op.

Morten K. Mathiasen, bygningsekspert og indehaver af MKM Byg og Ole Vedsted-Jakobsen, byggesagkyndig og fagekspert i Bolius, giver her deres bud på, hvad du aldrig bør sige.

1. ”Det ku’ jeg have lavet bedre selv”

Her skyder du virkelig med skarpt på din håndværkers faglige kompetencer, og det er sjældent populært. Hvis du er utilfreds med arbejdet, bør du gå mere konstruktivt til værks og sige noget i retning af:

- Jeg har forståelse for, at det var et svært stykke arbejde, men det er ikke blevet så pænt. Kunne du give det et ekstra skud?

2. ”Ville din kone være glad, hvis du havde lavet det hjemme hos dig selv?”

Denne bemærkning er tarvelig, fordi din håndværker sikkert gerne ville have brugt mere tid på arbejdet – lige som han ville gøre, hvis det var i hans eget hjem.

Men som forbruger får du, hvad du betaler for – og mange forbrugere er benhårde og presser prisen. Dermed presser de også den tid, som håndværkeren kan tillade sig at bruge, hvis han vil have opgaven

3. ”Det må være med i prisen”

Ofte kan din håndværker finde uventede ting undervejs i en renovering – fx råd i træværket eller dårlige vandrør – og når du bliver præsenteret for en ekstraregning for det uventede arbejde, så er det ikke i orden at presse citronen og forsøge at få det med i det eksisterende tilbud.

Sørg for at få lavet en god kontrakt med håndværkeren, så I ikke er i tvivl, om hvilket arbejde den indbefatter. Basér den gerne på ”Forbrugeraftale ved håndværkerarbejde” .

4. ”Jeg tror fanden, det er så dyrt, når du skal køre rundt i den slags bil”

Det er ikke uset, at mester og mange håndværkere kører godt og dyrt. Det er et signal om succes i branchen, og derfor kan mange fristes til at drille ham, når han står med hatten fremme, eller tilbuddet er dyrt. 

Men her signalerer du, at din håndværker har lagt ekstra oven i prisen for at kunne finansiere sin dyre bil, og det er igen ikke godt for jeres relation eller forhandlingsklimaet.