”Stabiliser din strøm, slip af med beskidt elektricitet, reducer din elregning i dag!” ”Se hvorfor elselskaber er bange for denne banebrydende enhed, der reducerer din strømregning med op til 90%”.

Sådan lyder hovedbudskaberne fra virksomheden bag apparatet Voltbox på producentens hjemmeside. Det budskab bliver gentaget i en række reklamer, som mange forbrugere lige nu møder rundt omkring på internettet og på sociale medier.

Men kan det virkelig lade sig gøre at skære op til 90 procent af boligens strømforbrug med et enkelt apparat i stikkontakten?

Apparater forurener strøm fra elværker

- Når vi tilslutter elektriske apparater som fjernsyn og vaskemaskine i vores bolig, forurener vi så at sige altid den strøm, vi modtager fra elværket – den såkaldte vekselstrømskurve. Det giver et strømvarmetab, og vi får dermed ikke fuldt udbytte af den strøm, vi modtager, fortæller Mads Risgaard, elteknisk konsulent hos Tekniq Arbejdsgiverne.

Han forklarer videre:

- Voltbox skulle fungere på den måde, at du sætter et lille apparat i stikkontakten. I det apparat skulle en række komponenter kunne renvaske vekselspændingskurven og gøre, at der ikke var strømvarmetab i installationen. Den skulle kunne fjerne alle de små stødstrømme fra de elektriske apparater og sørge for, at du nærmest fik fuldt udbytte af strømmen fra stikkontakten.

Ekspert: Voltbox kan ikke reducere din elregning

Ifølge den eltekniske konsulent kan det godt lade sig gøre, hvis der er tale om den rigtige opfindelse. Men som det er lagt op til, at Voltbox er konstrueret og installeret i stikkontakten, kan det ikke lade sig gøre med den viden, vi har i dag.

- Vekselstrømskurven er et lukket kredsløb, og lidt teknisk kan man sige, at enhver forstyrrelse på den kurve vil søge tilbage til elværket som mere varme – ikke over til Voltbox i stikkontakten for at blive renset. Så nej, jeg kan ikke se, at Voltbox skulle kunne reducere din strømregning. Den kan lyse, og hvis den bliver varm, er det kun fordi, den i sig selv bruger varme, siger Mads Risgaard og fortsætter:

- Du skal dog ikke være bekymret for, at den ødelægger noget eller er farlig. Når den markedsføres i Danmark, skal den være konstrueret elsikkert, så det svarer lidt til den vågelampe, du sætter i stikkontakten på dine børns værelser.

Voltbox får dårlige anmeldelser på Trustpilot

På forbrugeranmeldersitet Trustpilot er beskeden fra forbrugerne da også klar. Her har Voltbox 14. oktober 2021 fået i alt 22 anmeldelser, hvoraf 95 procent giver produktet karakteren ’dårlig’. 

Her skriver brugeren Peter F. blandt andet: 

”Hold fingrene væk - min nabo havde 2 stk. og jeg åbnede den ene, for at se indholdet. Der er INTET der giver mening udover det der skal til for at få den grønne LED til at lyse”.

Forbrugerombudsmanden undersøger klager over Voltbox

Hos Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med, at virksomheder overholder markedsføringsloven – blandt andet, om en virksomhed vildleder forbrugerne – har sekretariatet siden juni 2021 modtaget fem henvendelser om Voltbox. Det er blandt andet klager om, at produktet ikke skulle virke.

- Fem klager er ikke meget, men vi har modtaget de fem klager inden for en relativt kort periode. På baggrund af henvendelserne er vi lige nu i gang med at undersøge virksomheden og sagerne nærmere, fortæller Susanne Bager, jurist i Forbrugerombudsmandens sekretariat.

Videncentret Bolius har flere gange kontaktet virksomheden bag Voltbox via supportfunktionen på dens hjemmeside for at forholde sig til kritikken af Voltbox, men virksomheden er ikke vendt tilbage på vores henvendelser.

Hvis du vil klage over en vare

Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har du følgende muligheder, hvis der opstår problemer med en vare eller ydelse, du har købt:

  • Start med at klage direkte til den butik, som du har købt varen eller ydelsen hos – ikke til producenten eller et eventuelt hovedkvarter. Du skal kontakte butikken skriftligt og udfylde brevet eller mailen så kort og præcist, som du kan. Du skal kunne dokumentere, at du har klaget.
  • Hvis du og virksomheden ikke kan blive enige om en løsning, kan du gå videre med en klagesag.
  • forbrug.dk kan du læse mere om, hvilken klageinstans du kan kontakte, alt efter hvilket produkt eller hvilken ydelse du vil klage over.