Monets have

Den berømte grønne bro ved åkande-dammen er bare et af Monets smukke motiver, som du kan se i virkeligheden i Monets have i Giverny uden for Paris.

Se haven her

Claude Oscar Monet (1840 – 1926) var en af Frankrigs førende impressionister.

Ofte behandlede de impressionistiske kunstnere det samme motiv flere gange. Monet har f.eks. malet langt over 20 billeder, hvor åkander er hovedmotivet.

Og inspirationen til de smukke billeder hentede han i sin egen have – en have, der er åbent for offentligheden fra april til oktober.

Købte hus i Giverny

Besøg Monets have

den officielle hjemmeside for Claude Monets have i Giverny findes alle de oplysninger, som er gode at have i bagagen, når der skal planlægges et besøg i haven.

Her kan du blandt andet finde åbningstiderne for sæsonen, der går fra 01.04 - 31.10, samt kort og en kalender, der viser månedens vigtigste blomster i haven.

I 1883 flyttede Monet til Giverny og lejede et hus i området.

I 1890 havde han sparet så meget sammen, at han kunne købe et hus med tilhørende frugtplantage.

Nogle år senere købte han et nyt stykke jord på den anden side af vejen med tilgang gennem en tunnel, hvor han anlagde den berømte åkande-dam.

Motiver året rundt

Allerede fra begyndelsen tog han fat på at dyrke og anlægge haven.

Det var især vigtigt for Monet at dyrke og være selvforsynende med blomster, så han året rundt havde motiver og kunne male i atelieret selv på regnvejrsdage.

Monet inspireret af japansk havekunst

Haven som den ser ud i dag følger stort set de hovedlinjer, som blev afstukket af Monet.

I dag dyrkes der også andre arter og sorter, og beplantningen er mere showpræget, men det fornemmes tydeligt, at Monet var meget inspireret af den japanske havekunst. Dette er mest udtrykt i valget af planter og den berømte bro, som kan ses ved åkande-dammen.

Derfor vil du den dag i dag stadig kunne gå rundt i haven og genkende planterne fra nogle af Monets populæreste billeder.

Hvad er impressionisme?

Impressionisme kan bedst oversættes til indtryk. I princippet er det malerens første indtryk, som bliver nedfældet på lærredet som en skitse.

Men at kalde de impressionistiske færdige malerier for skitser er helt forkert, når man ved hvor meget, disse kunstnere arbejdede med lyset og farverne.

I begyndelsen var denne nye retning en protest mod det mere salonprægede maleri. Impressionisterne ville skildre det daglige liv og herunder naturen og dens blomster, bygninger m.m.

Vi kan desværre ikke nå at svare alle kommentarer. Hvis du har et konkret spørgsmål, er du velkommen til at bruge vores gratis brevkasse Spørg Bolius. Hvis vi dog besvarer spørgsmål, er det bedst muligt ud fra generel viden og ud fra de oplysninger, du giver os, men husk, at et generelt svar aldrig kan erstattes af konkret rådgivning på stedet. Derfor kan Bolius ikke påtage sig ansvar for eventuelle konsekvenser ved at anvende svaret.

Bolius - et helejet Realdania selskab