Vi har gentagne gange klaget over fejl - kan byggefirmaet trække tiden og så mene at kravet er forældet?

Hej Bolius

Vi har et hus fra 2013. Der er flere fejl som vi gentagne gange har klaget over, men byggefirmaet siger nu at det er forældet.

Jeg har læst i jeres 1 og 5 års gennemgang at entreprenørens ansvar for mangler nu ifølge forældelsesloven først ophører efter 10 år.

Kan i bekræfte dette?

Venlig hilsen

Jørgen J

Hej Jørgen

Hvis I gentagne gange og løbende har klaget over mangler kan entreprenøren ikke kalde det forældet nu.

Videre kommer det an på hvilke aftalebetingelser som I har indgået med entreprenøren.

Bygger jeres aftale på AB Forbruger er der klokkeklart en 10 års garanti.

Har I en AB92 kontrakt er der kun 5 år, men med mulighed for at køre videre, hvis der er tale om skjulte eller på anden måde væsentlige mangler.

Som forbrugere bliver I dog typisk beskyttet op til 10 år efter. Men der er undtagelser for reglen.
Men tilbage til start. Hvis I løbende har klaget over nogle mangler, som ikke er blevet udbedret tilstrækkeligt eller bare skubbet. Så er jeres krav mere end gældende – forstået på den måde, at de skulle have været udbedret (korrekt) for 5 år siden!

Husk advokat og byggeteknisk rådgiver.

Og så held og lykke med det.

Med venlig hilsen

Kilder, henvisninger og metode

Spørg Bolius: Dette er et brevkassesvar fra Videncentret Bolius’ gratis brevkasse. Her kan alle stille et spørgsmål om deres bolig. Emnet undersøges og besvares af en uvildig fagekspert med ekspertise på netop det emne. Spørg Bolius her.

Alle bidragsydere:

Vis resten af forsiden