Et væksthus for hjemmedyrkede grønne glæder til husholdningen. En hyggelig oase, hvor du kan nyde udelivet og solens stråler selv på kølige dage. Et spirende miljø på altanen eller terrassen.

Drivhuset anno 2022 kan have mange forskellige funktioner, og i dag fås det i alle størrelser fra minidrivhuse med plads til enkelte potter til de helt store drivhuse og orangerier, der rummer både planter og middagsselskaber. Det betyder, at det er muligt at gøre drømmen om et drivhus til virkelighed, uanset om du har mange hundrede kvadratmeter uderum til rådighed eller blot en håndfuld. 

Drivhuse og orangerier er allerede en del af mange danske haver, altaner og terrasser, og langt de fleste af dem bliver brugt aktivt. Det viser en undersøgelse gennemført af YouGov for Videncentret Bolius i januar 2022, hvor 25 procent af alle adspurgte svarer, at de har en form for drivhus eller et orangeri, og 97 procent af dem, der har et, svarer, at de benytter det til en eller flere ting.

Orangeri eller drivhus?

Den oprindelige definition på et orangeri er et frostfrit væksthus til overvintring for sydlandske frugttræer.

Definitionen på et drivhus er et hus af glas eller plastik, hvori man kan dyrke planter, især grøntsager og frugt, under beskyttede forhold.

I dag bruges de to ord lidt i flæng, så mange – inklusive producenterne – benævner et større drivhus med plads til ophold som et orangeri, selvom det dybest set er et drivhus.

En udestue eller vinterhave benyttes også som opholdssted for planter. Her er det dog et rum, der er bygget til huset med direkte adgang herfra.

Støt stigende interesse

Ser man på efterspørgslen hos forhandlere og producenter, lader interessen for drivhuse til at have været stigende de seneste år – ikke mindst siden coronapandemien lukkede landet ned første gang og tvang mange til at skifte udlandsrejser ud med staycation.

– Vi har oplevet en støt stigende interesse siden den første lockdown, og vores salg af drivhuse og udstyr til dem er mere end fordoblet siden 2019. Hele sidste år havde vi flere måneders ventetid på levering af drivhuse på grund af den store efterspørgsel, og det gjaldt ikke kun hos os, men var generelt for hele branchen, siger Hans-Georg Hansen, der er kundeservicechef i onlinehavecentret Plantetorvet. Han uddyber:

– Med alle hjemsendelserne mærkede vi en tydelig opblomstring i interessen for at være i sin have – gerne udvidet med drivhuset som et ekstra oplevelsesrum, hvor man fx kan få sig en fredagsøl eller et glas kølig rosé, hvis der blot er en smule sol på himlen. 

Drivhus forlænger sæsonen

Hos producenten Juliana Drivhuse er billedet det samme. Her steg efterspørgslen på drivhuse eksplosivt i marts 2020 og har været høj lige siden, fortæller Mona Sloth Nielsen, der er CCO i virksomheden.

– Vi oplever, at det at have et drivhus taler ind i to store tendenser: dels ønsket om at være mere selvforsynende og selv dyrke grøntsager, dels at drivhuset i større og større omfang også bruges som det ekstra uderum, der forlænger udesæsonen. Vi danskere elsker lys og uderum, og den trend ser kun ud til at vokse, siger Mona Sloth Nielsen.