Lys er vigtigt for dit helbred, og jo ældre vi bliver, jo vigtigere bliver det. Udover, at lys gør dig i stand til at se, hvad du laver, er det med til at styre døgnrytmen og kan endda modvirke depression.

Din døgnrytme styres af hormoner i kroppen, der bl.a. påvirkes af det lys, du bliver udsat for. Hvis du ikke får nok lys i løbet af dagtimerne – eller hvis du får for meget lys sent på dagen fra fx skærmen på en computer eller en tablet – kan du risikere, at din døgnrytme bliver skubbet ud af balance, og at du dermed sover dårligt.

Lys og mangel på lys kan også have effekt på dit psykiske helbred – især om vinteren, hvor solen er kort tid på himlen, og kulden gør det fristende at blive indendørs. Det manglende lys kan påvirke hjernen, og hos nogle mennesker ender det ud i en regulær vinterdepression.

4 gode råd til bedre lys

  1. Afskærm elpærerne i lamperne, så de ikke blænder.
  2. Montér en dæmper på lyset i stuen og køkkenet, så du kan justere lyset, så det passer til dine aktiviteter.
  3. Gør det muligt at tænde en lampe om natten, der ikke lyser for kraftigt. På den måde forstyrrer du søvnen mindst muligt.
  4. Vælg den rigtige type pære til de behov, du har.

Som årene går, bliver det ekstra vigtigt, at du er opmærksom på lyset i dit hjem, hvis du vil beholde en ordentlig døgnrytme og undgå vinterdepressioner. Ligesom resten af kroppen ændrer dine øjne sig nemlig i takt med, at du bliver ældre, og når du fylder 60, kan dine øjne kun optage ca. halvt så meget lys, som de gjorde, da du var 20.

Et ordentligt skud dagslys hver dag er et godt skridt på vejen, og med den rigtige indretning kan du sørge for, at du får mest muligt ud af dagslyset, selv hvis du befinder dig indendørs. Det kan du fx gøre ved at have lyse vægge, der spreder sollyset rundt i rummet, og ved helt simpelt at rykke de møbler, hvor du sidder i løbet af dagen, hen i lyset. Større vinduer, ovenlys, indvendige vinduer og glasskydedøre kan også give mere lys i din bolig.

Omvendt kan det også blive for meget af det gode med sollys. Specielt om sommeren, hvor solen står tidligt op og går sent ned, kan det være svært at få sovet ordentligt igennem i løbet af natten. Derfor er det en rigtig god idé med mørklægningsgardiner i soveværelset, så du får så uforstyrret en søvn som muligt.

Vælg de rigtige lamper og pærer

Det er også vigtigt, at du har de rigtige lamper og pærer i dit hjem. Øjnene kan hjælpes lidt på vej, hvis du sørger for, at alle rum, du opholder dig i, kan lyses ret kraftigt op med fx en loftslampe. Derudover er det en rigtig god idé med flere lamper i samme rum, da det kan lyse rummet op fra forskellige vinkler med forskellig styrke. På den måde skaber lyset kontraster i rummet, der hjælper øjet med at orientere sig.

Dit behov for lys i et rum kan også ændre sig alt efter, hvad du laver. Hvis du sidder i en stol og læser, har du fx brug for kraftigere lys, end hvis du sidder i samme stol og ser tv. Derfor er det en god idé at vælge lamper eller pærer, hvor du kan justere lysstyrken med en dæmper og dermed få lige præcis det lys, du har behov for.

Valg af pærer – Lumen, Ra og Kelvin

Har du brug for at øge lysets styrke, er det vigtigt, du vælger den rette pære. For LED-pærer er det pærer med en høj lumen, du skal kigge efter. En lumenværdi på mellem 600 og 900 svarer fx nogenlunde til en gammel glødepære på 60 watt i lysstyrke.

For at finde frem til den rette farvegengivelse, skal du kigge efter pærens Ra-værdi. Jo tættere Ra-værdien er på 100, jo mere naturtro er farven. Er Ra-værdien fx 80, gengiver pæren dagslysets farve 80 procent, mens en Ra-værdi på 100 gengiver farverne 100 procent.

Tænk også på farvetemperaturen, der måles i Kelvin. Foretrækker du det varme, rødlige lys, skal du gå efter pærer med en Kelvin-værdi på under 3.000. Har du brug for det koldere, blålige lys, skal du gå efter pærer med 3.500-4.000 Kevin.