Boligkøbere skal passe på annoncer for boliger, der forsvinder fra nettet uden af være solgt. I 2015 fjernede ejendoms- og boligsælgere 1.668 annoncer fra deres hjemmesider for senere at genintroducere boligerne som ”friske sager”.

Det viser en gennemgang, som boligportalen Boliga har gennemført for Videncentret Bolius.

Lang liggetid kan presse prisen ned

Når der er gået 4 måneder på markedet, er liggetiden afgørende for prisforhandlingen forklarer Jens Black Petersen, fagekspert i Videncentret Bolius med en baggrund som salgschef i ejendomsmæglerbranchen.

- Køber reagerer altid meget aktivt på friske sager. Derfor er det væsentligt, at der også fremgår en samlet liggetid, da købere bruger en lang liggetid til at presse prisen på de boliger, der ikke er blevet rørt prismæssigt i mere end 4 måneder, siger Jens Black Petersen.

Liggetid kan nulstilles efter 90 dage

En ejendomsmægler kan dog frit fravælge at annoncere, hvor længe han har haft en bolig til salg. Til gengæld er der et sandhedskrav til de oplysninger, der gives.

Ifølge Jens Peter Sørensen, formand for Dansk Ejendomsmæglerforenings Etisk Nævn, må en ejendomsmægler gerne lade en bolig køle af, så køberne ikke bliver trætte af den, så længe annoncen overholder branchens regler for liggetid.

- Men den skal have været af markedet i 90 dage for, at liggetiden kan begynde fra nul igen hos samme mægler, siger Jens Peter Jørgensen.

Nybolig overvejer samlet liggetid

Videncentret Bolius har vist ejendomsmæglerkæden Nyboligs direktør, Lene Qvist, 3 boligannoncer fra kæden med nulstillede nuværende liggetider. Efter at have set annoncerne oplyser hun, at Nybolig vil genoverveje, om kæden designmæssigt kan få plads til at vise den samlede liggetid på deres hjemmeside.

Køber forhandlede prisen ned

Michael Egelund er en af de boligkøbere, som havde gjort sit hjemmearbejde grundigt, da han købte hus i den lille sydjyske by Andst. Han fik prisen forhandlet 7 procent ned.

Det hus, som han købte, havde været til salg i 2 år, før det blev trukket tilbage. Men præcis 10 uger senere dukkede det op som en frisk sag. Michael havde dog fulgt godt med og opdagede, at huset ikke var en ny sag, og derfor havde han et bedre udgangspunkt for at forhandle prisen ned.