Badeværelse renoveret for 100.000 kroner, gulvet ikke korrekt - kan jeg tilbageholde betalingen?

Goddag Bolius

Jeg har fået renoveret et badeværelse for 100.000,00 kr. iht. tilbud. Gulvet er ikke lagt korrekt og skal lægges om. Jeg har intet betalt, men sagen blev " færdig " for snart 12 uger siden. Jeg hører intet fra ham. Hvordan skal jeg forholde mig ???

Ps jeg har ikke engang set en faktura endnu.

PSS Tænker at VVS'eren, som har solgt mig hele entreprisen, er blevet uvenner med muren. De er to små firmaer.

Goddag

Henrik

Kære Henrik

Der findes ikke et facitliste-svar til dit spørgsmål her. Det kommer an på situationen, jeres kontrakt og deslige. Men det er da godt, at du ikke har betalt endnu.

Men det korte af det lange er, at du skal give ham/dem en deadline. Dette skal fremsendes med anbefalet brev, eller lignende, så du er 100 % sikker på, at han læser det. Kør gerne ned på kontoret med det, og stik ham eller sekretæren det.

I brevet skal det beskrives hvad fejlen er, og hvorfor det skal udbedres. Her videre skal det skønnes hvad det koster at udbedre gulvet, og hvorfor beløbet derfor holdes tilbage. Og sidst, men ikke mindst skal der gives en deadline for respons. Responsen kan deles op i to. Første respons skal være kort, (en uge) hvor han skal redegøre for fejlene, og herunder give forklaring på hvad han agter at gøre ved det.

Anden deadline skal være en ultimativ deadline, hvor han så får en uge mere til at igangsætte udbedringsarbejdet. Gør det han ikke dette, så forpasser han sin udbedringsret, og du vil derefter sætte arbejdet for ”hans regning”, altså i de tilbageholdte penge.

Få meget gerne en advokat til at hjælpe dig med det her. For som sagt kan fremgangsmåden varierer lidt, alt efter hvilke aftaler, kontrakter og andre forhold som gør sig gældende.

Bliver udbedringsarbejderne dyrere end de 100.000 kr. (det hænder), så skal der stilles et økonomisk krav imod ham. Og her skal du så især bruge en advokat. Videre skal der afholdes syn og skøn mv.

Husk på, at man som entreprenør, (og andre forretningsdrivende) har pligt til at udbedre fejl og mangler, men man har også retten til det. Ergo kan man ikke bare sætte andre i gang på den førstes regning.

Held og lykke med det.

Med venlig hilsen

Kilder, henvisninger og metode

Spørg Bolius: Dette er et brevkassesvar fra Videncentret Bolius’ gratis brevkasse. Her kan alle stille et spørgsmål om deres bolig. Emnet undersøges og besvares af en uvildig fagekspert med ekspertise på netop det emne. Spørg Bolius her.

Alle bidragsydere:

Vis resten af forsiden