Billedserie: Fra fluekapel til moderne gårdbolig

Gården ligger som en retvinklet grafisk figur, helt enkel i en mørk grå farve, og danner en smuk kontrast til det nyudsprungne skovområde omkring os. Dorthe og Erik Mailil har i fem år boet i den store gård sammen med deres tre børn Joseph, William og Helena Cathalina, og driver også designvirksomheden Maileg herfra.

- Vi boede i Himmerland i en almindelig villa med en virksomhed, der optog mere og mere plads og tid. Vi havde nisser alle vegne, og det meste foregik fra stuen og fra kælderen. Vi manglede virkelig et sted med god plads og med muligheder, fortæller Erik.

LÆS OGSÅ: Boligreportager

2.300 kvadratmeter at boltre sig på

Gården har mere end opfyldt kravene om plads. Hele ejendommen andrager 2.300 kvadratmeter, men så er der også medregnet både lager, kontorer, showroom, et lille bed uden breakfast, to værksteder og selve boligen.

Gården er bygget op i en slags H-form. Der var tidligere grise i den del, hvor der nu er kontorer.

Rum fyldt med fluer

- De fleste af længerne var fra 1960'erne og var bygget til den oprindelige gamle gård. Indtrykket var virkelig kedeligt, gården havde stået ubeboet i flere år, og et af rummene var så fyldt med fluer, at vi kalde det fluekapellet, siger Erik.

- Heldigvis er vi ikke sarte, og rumfordelingen og placeringen i området var nok til at sætte vores virkelyst og Dorthes kreativitet i spil. Vi boede i huset det meste af tiden, mens der blev bygget om, og de fleste af løsningerne har vi selv tegnet os frem til med hjælp fra en bygningssagkyndig.

Store rum med flytbare skillevægge

Familien kom fra en lille patriciervilla med små rum og kringlede trapper, og det de ønskede sig var det modsatte. De har derfor konstrueret meget store rum, hvor de har placeret skillevægge, der nemt kan flyttes rundt. På den måde kan rummene omdefineres afhængigt af behov.

Parret ville også gerne have masser af lys, ikke kun i værkstedsafdelingen men også i de private rum.

Glasfacade er 8 meter høj

I hovedrummet i stueetagen er alle funktioner slået sammen i et rum, som udgør både spisestue, dagligstue og køkken. Mod syd er rummet åbent ud mod naturen med en kæmpe glasfacade, der er over 8 meter høj.

Her åbner rummet op mod naturen, og det ydre rum bliver på denne måde bragt ind i stuerne. Terrasserne føles også som en del af stuerne pga. glaspartierne med skydedøre.

Vindeltrappe som skulptur på gård

Selve rummet er lagt rundt om en stor vindeltrappe op til den åbne første sal. Trappen, som Dorthe selv har designet i samarbejde med en bygningssagkyndig, står næsten som en skulptur og definerer rummet. På øverste etage ligger fjernsynsstuen med kig ned til køkken og stuer, familiens soverum og baderum. Samtidig er der via en dør åbnet adgang til de andre længer og til værkstederne, så familien kan bevæge sig ubesværet imellem de forskellige zoner.

Nyt mikset med gammelt

- Jeg kan godt lide ro og enkelthed omkring os, da vi er en stor familie og har masser af personale omkring os i dagligdagen. Vores arbejde handler om brugskunst og dimser, og af og til kan det være befriende at have få ting omkring sig. Jeg går ikke så meget op i designernavne, men går mere op i selve designet og funktionen. Jeg kan dog godt lide mikset, når helt nye ting er placeret side om side med gamle. Overskriften for mig er nok at her skal være hyggeligt, fortæller Dorthe.

Værksted med nisser

Hyggeligt er her også - både når man besøger værkstederne med de mange sjove nisser og børnelegetøj og selve boligen. Selvom linjerne er rene, og der ikke er fyldt for meget på, brydes de enkelte rum af et stort gammelt skab med masser af porcelæn, eller af fine puder der lægger en blød linje ind i udtrykket.

Udenfor er de samme virkemidler brugt: Her er rene linjer med den smukt pudsede grå på hele bygningen som baggrund, mens naturen omkring huset og inde i gårdmiljøet danner en frodig farvepalet og stiller kontrasten op - det organiske imod det strømlinede.